Hoe kan ik via mijn laptop bestanden zien van mijn pc?

Laptop en PC zijn verbonden op dezelfde netwerk. PC via Ethernet, laptop via wifi. Eerder lukte me het altijd. Nu vraagt de laptop om gebruikersnaam en wachtwoord als ik probeer verbinding te maken op het IP adres van de PC. Maar welke gebruikersnaam en wachtwoord moet ik invullen? Mijn PC is verbonden met een lokale account en is niet in verbinding met Outlook/Hotmail oid. Wie kan mij helpen?

Picture for question
een jaar geleden
in: Internet
1.3K
ronron1212
een jaar geleden
Jij hebt zelf de gebruikersnaam en het wachtwoord gegeven dus hoe moeten wij dat weten
LeonardN
een jaar geleden
@ronron1212
De vrager bedoelt niet wat het exacte gebruikersnaam en ww hij moet invullen. Maar welke gebruikersnaam en ww van welk account.
Het antwoord is dus iets als: De gebruikersnaam en ww van je Microsoftaccount. (en niet van je Google-account). @JustName
Volgens mij probeer je iets wat niet de oplossing is voor het vraagstuk wat je hebt.
Ik zou even deze uitleg volgen:
https://www.youtube.com/watch?v=dh6G1XTNE54
Als je een gebruikersnaam een ww moet invullen is dat de user en ww van je Windowsaccount (van de laptop, als je de bestanden van de laptop wil inzien op je desktop).
Je kan dat uitschakelen (zie video).
ronron1212
een jaar geleden
Heeft hij die niet ingegeven dan maakt niet uit welk account hij heeft het gegeven @LeonardN
ronron1212
een jaar geleden
Wat hij bedoeld weet ik niet maar jij waarschijnlijk wel dus @LeonardN

Het beste antwoord

Een onjuist ingestelde instelling voor Geavanceerd delen is een van de meest voorkomende oorzaken van deze fout. Hopelijk werkt dit:
Zoek het netwerkpictogram op uw taakbalk en klik er met de rechtermuisknop op.
Kies Netwerk- en internetinstellingen in het contextmenu.
Netwerk- en internetinstellingen
Selecteer Netwerkcentrum in het volgende venster.
Kies de optie Geavanceerde instellingen voor delen wijzigen in het linkerdeelvenster.
Schakel nu de optie Windows toestaan om thuisgroepverbindingen te beheren in (aanbevolen) onder Thuisgroepverbindingen.
Klik op Wijzigingen opslaan (hiervoor heeft u beheerderstoegang nodig).
Vouw nu het gedeelte Alle netwerken uit en schakel de optie Delen met wachtwoordbeveiliging uitschakelen uit.
SimonV
een jaar geleden
JustName
een jaar geleden
Jij bent mijn held! Ik zit er in. Helaas kan ik een paar gedeelde mappen niet openen. Ik krijg de melding: ''Geen toegang tot ......... ). Mijn externe HDD die op gedeeld is kan ik wél in. Enig idee? Het delen van de mappen doe ik als volgt: Rechtermuisknop op de schijf/map. -> Eigenschappen -> Delen -> Geavanceerd delen -> vinkje deze map delen en een naam toevoegen en opslaan. Bij machtigingen staat Iedereen aan op machtigingen.
SimonV
een jaar geleden
Fijn dat het (deels) gelukt is. In principe zou het delen moeten werken zoals jij het doet.
Ikzelf gebruik in zulke gevallen altijd het programma TakeOwnership. Dat breekt er doorgaans wel doorheen.
https://www.majorgeeks.com/files/details/take_full_ownership_of_files_folders_registry_hack.html
LeonardN
een jaar geleden
@JustName
Heb hier ook vaak mee zitten klooien. Vaak een kwestie van meermaals proberen.
Vergelijk ook alle settings van een schijf/map waar het wel lukt vs. de map waar het niet mee lukt.
JustName
een jaar geleden
Allemaal helaas exact hetzelfde.. Vreemd