Hoe kan Ziggo ineens gigabit internet leveren zonder zichtbare werkzaamheden?

Ziggo levert steeds sneller en sneller internet en dat gaat echt niet meer door die oude draadjes. Waarom heb ik ze dan geen nieuwe kabels zien trekken?
BAM legt nu glasvezel aan voor Delta en daarvoor is overal de straat open of zijn er gleuven in het asfalt gemaakt.

een jaar geleden
in: Internet
2.4K
Utrecht
een jaar geleden
Ziggo heeft al lang glasvezel liggen tot aan de wijkkast.
https://www.internetpostcodecheck.nl/ziggo-glasvezel/
SentWierda
een jaar geleden
In feite is KPN de vrijwel enige en in elk geval grootste glasvezel-provider: 100% glasvezel..
Ziggo is eigenlijk geen glasvezel-provider, want levert 99% glasvezel. Alleen de laatste meters (tot in de woning) is geen glasvezel. Maar in de praktijk doet Ziggo nauwelijks onder voor KPN.
Bronnen: https://www.consumentenbond.nl/internet/beste-glasvezel-provider/
https://www.consumentenbond.nl/internet/kpn-vs-ziggo/
LeonardN
een jaar geleden
@SW
"In feite is KPN de vrijwel enige en in elk geval grootste glasvezel-provider: 100% glasvezel.."
Die zin snap ik niet en wordt ook niet aangetoond door je link (in tegendeel, daar worden ook een aantal andere pure glasvezelproviders genoemd) Er zijn een aantal glasvezelproviders, er zijn ook een aantal partijen die glasvezel aanleggen. https://www.consumentenbond.nl/internet/glasvezel
Partijen die glasvezel aanleggen:
KPN NetwerkNL
Delta Fiber Netwerk
E-fiber
Glaspoort
T-Mobile https://www.pricewise.nl/internet/glasvezel/
Glasvezelproviders:
Budget Alles-in-1
Caiway
DELTA
Freedom Internet
KPN
Online.nl
Solcon
T-Mobile
Youfone Let dus goed op dat T-Mobile en KPN hier twee verschillende dingen doen. Maar op een glasvezelnetwerk aangelegd door KPN NetwerkNL kunnen allerlei providers hun diensten leveren. KPN kan ook weer op netwerk aangelegd door E-Fiber gaan zitten.
DonnyDoe
een jaar geleden
Ziggo heeft de snelheid wel al jaren steeds verhoogt. Dat deel klopt. Maar er heeft ook een verlaging plaatsgevonden: mijn pakket is van 500 mbps naar 300 gegaan in de aanloop naar het aanbieden van het gigabit pakket.
Ik denk ook dat de naam "gigabit" ervoor zorgt dat een klant niet kan klagen dat het niet de capaciteit van echt tot aan de deur glasvezel leveren. Die praktijken vind ik niet eerlijk. Net als wel gigabit aan zakelijke klanten aanbieden, lang voordat je het als particulier kunt nemen/aan particulieren aangeboden word. Blijft alleen nog: hoe trek je kabels zonder dat iemand dat ziet? Liggen er buizen onder de grond waarmee ze makkelijk een heel stuk nieuwe kabel kunnen trekken met maar beperkte graafwerkzaamheden?
LeonardN
een jaar geleden
@DonnyDoe "mijn pakket is van 500 mbps naar 300 gegaan in de aanloop naar het aanbieden van het gigabit pakket."
Ik weet niet hoe dit
1. Bijdraagt aan wat je probeert te zeggen/vragen
2. Of een enkele anekdotisch verhaal iets duidelijk maakt. "Ik denk ook dat de naam "gigabit" ...."
Die uitspraak vat ik helemaal niet. Als Ziggo 1 gigabit belooft dan zal ze dat in bepaalde vorm na moeten komen. 1gbit staat volledig los van wel/geen glasvezel. Mijn thuisnetwerk doet ook 1 gbit over koperen UTP-kabels. "hoe trek je kabels zonder dat iemand dat ziet?"
1. De coax kabels LAGEN er al, dus inderdaad is het mogelijk dat ze de pijpen waarin die coax lag hebben gebruikt om daardoor glasvezel te trekken.
2. Snap je dat een netwerk vervangen tussen centrale en wijkkast/straatkast, minder opvalt dan een nieuw netwerk dat IN je huis gaat?

Antwoorden (2)

Blijkbaar zijn die ‘oude draadjes’ toch nog goed genoeg. Ziggo zal wel betere/snellere servers in de datacentra hebben neergezet.
een jaar geleden
LeonardN
een jaar geleden
Mmm nee. De oude draadjes zijn voor het grootste deel vervangen (wijkkast/straatkast - centrale) voor glasvezel.
Als alles nog coax zou zijn, zou je betere/snellere servers neer kunnen zetten, maar zou je toch echt niet meer zo ver komen.
tinus1969
een jaar geleden
@LeonardN. Vraagsteller schrijft zelf: "Waarom heb ik ze dan geen nieuwe kabels zien trekken?"
Zijn er dan wel recentelijk grootschalig nieuwe kabels gelegd door Ziggo? Zie ook je eigen antwoord.
LeonardN
een jaar geleden
Niet zozeer recentelijk, maar door de tijd heen.
Tussen de centrale en de wijkkast liggen ondertussen geen "oude draadjes" (lees coaxkabels) meer.
Waarom dat minder is opgevallen/opvalt dan glasvezel in je huis leg ik ook uit. "Waarom heb ik ze dan geen nieuwe kabels zien trekken?"
Omdat de coax tussen huis en straatkast niet is vernieuwd. Maar dat betekent niet dat de oude draadjes toch nog goed genoeg zijn.
Had er nog volledig coax gelegen dan had Ziggo nooit gigabit internet kunnen leveren per huishouden, dat zal echt deels met "nieuwe draadjes" (glasvezel) moeten. Stel je voor dat je 50 mensen in een straat van gigabit wil voorzien en dat over 1 coax kabel naar de centrale wil duwen... Je mist dus de crux van de uitleg en gooit de uitleg onterecht op betere servers.
Ziggo heeft glasvezel lopen tot de straatkast. Voor het laatste deel naar jouw huis gebruikt het nog steeds coax, maar met steeds betere hardware en software om de snelheid steeds hoger te krijgen. Zo hebben Ziggo-gebruikers (en daarvoor Casema) steeds een ander modem met een hogere DOCSIS ondersteuning moeten krijgen.

Bron1
"
Wat is glasvezel-kabel?
In ons glasvezel-kabelnetwerk wordt de techniek van glasvezel en coaxkabel slim gecombineerd voor een perfecte verbinding. We gebruiken de technische voordelen van beide kabels voor stabiel en snel internet. Zo krijg je altijd de snelheid die je nodig hebt.

GigaNet bestaat uit ons glasvezel-kabelnetwerk en SmartWifi. Van onze datacenters tot de straatkast ligt glasvezel. Glasvezel is ideaal voor het afleggen van grote afstanden en het tegelijkertijd versturen van veel data. Van de straatkast tot je huis kiezen we voor kabel, de bewezen en betrouwbare techniek die op dit moment al naar de meeste huizen in Nederland ligt. Dankzij slimme software kunnen we steeds meer data versturen over dezelfde kabels. Dit maakt dat de vertrouwde kabel nog tot in de verre toekomst geschikt is voor stabiel en snel internet.
"
==
Het vervangen van coax voor glasvezel van straatkast tot centrale is niet zo opvallend als van kast naar woning. Vervangen kan wellicht ook gebeuren zonder (veel) graafwerkzaamheden.
===
Ook het "ineens" deel van je vraag is vreemd. Ziggo drijft al jaren de snelheid steeds wat op.
===
Nog een feit wat meehelpt is dat Ziggo onlangs de analoge TV afgesloten heeft, hiermee is ook weer wat bandbreedte gewonnen op de coax.
===
Dus opgesomd.

-Ziggo levert niet ineens giganet, dat is een groei van snelheid van jaren en meerdere technieken (glasvezel en DOCSIS)
-Er zijn wel werkzaamheden geweest, maar die zijn minder zichtbaar dan een techniek die nieuw is en tot in je huis wordt aangelegd (glasvezel in je huis)
-Voor het allerlaatste deeltje gaat het internet nog wel over de "oude draadjes" (coax)
-Voor het grootste deel gaat het over glasvezel , zodat je hele wijken/straten kan voorzien van gigabit internet, met enkel coax was dat idd niet mogelijk geweest
een jaar geleden
LeonardN
een jaar geleden
Hier nog wat extra info voor de geïnteresseerden: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1686557