Wat is de betekenis van algoritme op Instagram?

Een algoritme was van wat ik me altijd kon herinneren, iets met wiskundige formules. Maar wat bedoelen ze dan met het algoritme op het wereldwijde web? Bijvoorbeeld op Facebook of Instagram.

3 jaar geleden
in: Internet

Het beste antwoord

Een algoritme de beschrijving van een oplossing van een probleem. Bijvoorbeeld volgens welke methodiek jij welke foto’s te zien moet krijgen op Instagram . Een computerprogramma is de implementatie van dat algoritme.

Een voorbeeld. Je ziet op social media en ziet een kattenfilmpje. Dat geef je een like. Daarna verschijnt er een foto van een puppy. Je kijkt er een seconde naar en scrollt door.
Op zo’n moment weet het social media platform dat jij meer interesse toont in katten dan in honden. Het algoritme zal er dan voor zorgen dat jij in de toekomst vooral kattenfilmpjes en -foto’s te zien krijgt. De honden zullen niet of nauwelijks meer in beeld verschijnen.
Het algoritme leert van jouw beslissingen en neemt op basis daarvan verdere beslissingen.
Op basis van jouw surfgedrag wordt het voortdurend verfijnd en aangepast.
Wiskundige Hannah Fry beschrijft in haar boek Algoritmes aan de macht vier verschillende functies van een algoritme:
• Prioriteren (Google beslist op basis van jouw gedrag welke zoekresultaten bovenaan komen te staan);
• Classificeren (een medisch algoritme onderscheidt kankercellen van gewone cellen);
• Associëren (Een datingsite beveelt je een geschikte partner aan op basis van een algoritme);
• Filteren (Siri en Alexa filteren op basis van een algoritme het achtergrondgeluid weg voor hun spraakherkenning).
Een algoritme combineert vaak meerdere van deze functies. Een politiealgoritme zoekt naar associaties tussen bepaalde kenmerken en crimineel gedrag, om mensen vervolgens te classificeren als hoog of laag risico.
SimonV