Waarom valt de lang stabiele wifi ineens regelmatig uit?

Waarom valt de lang stabiele wifi ineens regelmatig uit? Eerst geen problemen en ineens is het signaal minder op precies dezelfde plek in huis? Is er een manier om zonder extra hulpmiddelen de verbinding te verbeteren? Het lijkt vooral tijdens het kijken van livestreams, waardoor ik de pagina steeds opnieuw moet laden.

3 jaar geleden
in: Internet
LeonardN
3 jaar geleden
Heb je al wat testjes gedaan?
Wat voor abonnement heb je?
TurfGraver
3 jaar geleden
Ander apparaten?
Niet alleen wifi hoeft gebruik te maken van die frequencies.

Het beste antwoord

Voor dit soort problemen moet je gedecideerd te werk gaan:
Heb ik het probleem op zowel 2.4GHz alsmede op 5GHz?
Staat mijn router ingesteld op automatisch 'channel hoppen' ? Heb ik het probleem ook als ik deze functie op 'handmatig' zet?
Kan mijn router andere AP's zien met kanaal nummer en kan ik geforceerd op een stil kanaal gaan zitten met mijn modem en heb ik het probleem dan nog op beide frequenties?
Zit een lolbroek in de buurt 'de-auth' pakketjes te sturen om de buurt te sarren? (met airsnort o.i.d. kun je pakket analyse doen en zie je of zulke packets worden verstuurd vanaf een bepaald SSID, meer info omtrent dit mechanisme in de bron)
Als ik een groot bestand verstuur of ontvang van meerdere GB's word ik dan ook verbroken? Of is het probleem alleen met streaming video?
Is probleem bij het streamen van video van verschillende bronnen zoals Youtube, Netflix, Hulu, Amazon, Disney+ of is het alleen bij één type bron?
Hebben al mijn apparaten hetzelfde probleem in dit wifinetwerk? Of is er één type apparaat in mijn wifinetwerk die dit verschijnsel niet/ook heeft?
Ligt het wel aan mijn wifinetwerk? Of is m'n netwerk-stack van het padje af? (je zou gelijktijdig een ping naar 8.8.8.8 open kunnen houden en als de stream verbreekt kunnen checken of de ping naar 8.8.8.8 het nog wel doet, dat sluit namelijk het e.e.a. uit)
Valt de verbinding uit als je partner iets klaarmaakt in de magnetron? Heb je veel LED strips/lange ketens van licht zoals kerstboom verlichting in huis/rondom de plek van je router, en verbreekt de verbinding als één van de kinderen de LED verlichting aanzet?
Door zo dus steeds de afweging te maken tussen ja/nee kom je tot de oorzaak van deze draadloze ellende.