Wij zijn overgestapt op glasvezel. Waarom is de wifi uploadsnelheid hoger dan de downloadsnelheid?

Download is ongeveer 115 mb, upload is 220 mb...

3 jaar geleden
in: Internet
2.3K

Antwoorden (1)

De download snelheid zou evenhoog moeten zijn, (tenminste, +/- 90% van de snelheid van je abonnement snelheid.)

Het kan per provider wel verschillen welke grens ze aanhouden. Bij een 200mbit abonnement zou je dus eigenlijk (gebaseerd op de 90%) 180mb/s download & upload snelheid moeten kunnen halen.

Wat staat er in mijn contract over de internetsnelheid?
Bij een vaste internetverbinding moet uw aanbieder het volgende vermelden:

de minimale downloadsnelheid en uploadsnelheid. Dit is de snelheid die uw internetverbinding altijd moet kunnen halen.
de normaal beschikbare downloadsnelheid en uploadsnelheid. Dit is de snelheid die uw internetverbinding gewoonlijk heeft op een willekeurig moment van de dag.
de maximale downloadsnelheid en uploadsnelheid. Dit is de hoogst haalbare snelheid van uw internetverbinding.
Bij een mobiele internetverbinding moet uw aanbieder vermelden wat de verwachte (geraamde) downloadsnelheid en uploadsnelheid is.

Meet uw internetsnelheid
Op internet vindt u verschillende tests om uw internetsnelheid te bepalen. Vaak kunt u een meting doen op de website van uw internetaanbieder. Maar u kunt ook een andere test doen, bijvoorbeeld via Measurement Lab of Speedtest.

Waar moet ik op letten als ik mijn internetsnelheid meet?
U kunt het beste meerdere metingen doen op verschillende momenten. Er kunnen omstandigheden zijn die de snelheid beïnvloeden. U krijgt de meest betrouwbare resultaten als u deze vuistregels volgt:

Zet al uw andere apparaten uit die op uw internet zijn aangesloten.
Gebruik geen oude computer of laptop.
Zet alle programma's uit tijdens het meten.
Sluit de computer of laptop aan met een netwerkkabel, zo dicht mogelijk bij uw aansluitpunt (dus niet draadloos via WiFi, want dat is vaak veel langzamer).