Kun je een externe SSD-schijf aansluiten op een router met USB-aansluiting en op die manier in je eigen netwerk plaatsen?

Kun je een externe ssd-schijf aansluiten op een router met usb aansluiting, en op die manier in je eigen netwerk plaatsen.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Internet
5.2K

Antwoorden (3)

Nee. Een externe schijf sluit je aan op je PC of je laptop. Een router heeft geen functies om iets met die externe schijf te doen. Een router kan niet lezen of schrijven.......
3 jaar geleden
gvrox
3 jaar geleden
Waarom zou een router niet zulke functies kunnen hebben ?
Thecis
3 jaar geleden
De vroegere KPN Experia Box kon dit in ieder geval wel (jaren geleden). Men was er ook zeer ontstemt over dat die functionaliteit er uit gehaald werd.
Dus technisch gezien is het zeker mogelijk. Alleen is de vraag of een bepaald model dit wel of niet kan.
escape
3 jaar geleden
De wat duurdere routers hebben veelal mogelijkheden om een externe HD aan te sluiten, teneinde een netwerkschijf te sharen.
Dat ligt aan het merk/type router dat je hebt; er zijn inderdaad routers (bv FritzBox) waarbij je een USB drive kunt aansluiten die je via het netwerk kunt gebruiken. Maar de aanwezigheid op zich van een USB poort zegt nog niets over wat je ermee kunt doen, dus lees je gebruiksaanwijzing.
gvrox
3 jaar geleden
Sommige modems hebben zo'n functie. Bij mijn weten kan het met een FritzBox, zoals iemand al opmerkte.

Met modems van KPN kan het in elk geval niet. Vroeger wel (Experiabox v8 bijvoorbeeld) maar die functionaliteit is verwijderd vanwege beveiligingsproblemen. Je wilt niet dat jan en alleman alles van je harddisk kunnen plukken zonder jouw toestemming neem ik aan. En wie weet wat hackers nog meer kunnen als ze eenmaal toegang hebben tot je harddisk? Ik weet het niet maar ik wil dat maar niet afwachten.

Beter koop je een NAS (Network Attached Storage), die heeft zijn eigen beveiliging en is ook veel beter in te richten voor gebruik op afstand.

Mijn NAS is een instapmodelletje van Synology en ik ben er zeer tevreden over.

Ik heb voor vrienden en familie een gastaccount gemaakt zodat ze wel mijn muziek en films, maar niet mijn privé-zaken kunnen zien en downloaden.

Kortom: ja, sommige modems kunnen het, maar het risico voor een doorsnee gebruiker lijkt me te groot. Een NAS is veel veiliger en flexibeler.