Welke apps op de smartphone zetten mijn datagebruik aan?

Hoewel ik wifi en "datatoegang via mobiel netwerk"(dus op de sim) standaard uit heb gebeurt het regelmatig dat de laatste kennelijk extern wordt aangezet. Dat kost me per week zo rond de 10 euro. Ik vermoed dat er bepaalde apps zijn die de internetconnectie openen. Weet iemand welke dat zijn? Op zich is het absurd dat dit kan.

3 jaar geleden
in: Internet
Inekez1
3 jaar geleden
10 euro per week extra kosten voor mobiel datagebruik?? Dat is wel erg veel. Kun je niet beter een abonnement nemen met kleine databundel? Als er meer data gevraagd wordt door je apps dan in je bundel, betaal je niet extra maar werkt de app langzamer omdat er wordt overgegaan op een lagere snelheid. Als je zowel wifi als mobiel netwerkt uit zet, kun je voor geen enkele app gebruik maken van data en zullen de apps niet werken. Waarschijnlijk wil je dat niet, want je gebruikt blijkbaar toch regelmatig data via één of meerdere apps.
nmd
3 jaar geleden
Zoals gezegd zetten kennelijk één of meerder apps zelf de knop om als ik die knop op uit gezet heb. Dat is erg vreemd op zich. Zeker als het de gebruiker geld kost.
nmd
3 jaar geleden
Natuurlijk is het in zo een geval niet aan te bevelen een abb. te nemen. Dan trekt het nog meer leeg en zit je uiteindelijk, in het sporadisch voorkomend geval van geen wifi in de buurt, met een heel lage snelheid. Heb de snelheid al op 2G maar dat maakt zoals gebleken is niet uit. Punt is dat geen app of wie of wat ook in je smartphone komen mag om daar iets aan te zetten dat de provider geld oplevert. Bizar. Echt heel vreemd. Vergelijkbaar dat je benzineboer je auto op afstand start en je motor mag laten ronken.
SingingCoyote13
3 jaar geleden
als je niet eens weet welke app dit doet en het gebeurd herhaaldelijk,
dan lijkt het me af te raden nog verder gebruik te maken van
die telefoon of er belangrijke dingen op te doen.
dus ook geen facebook twitter youtube email -
misschien heeft iemand hem gehackt, hetzij via een app of op
welke manier dan ook - straks ben je nog logins en wachtwoorden
kwijt of zijn die doorgespeeld naar criminelen - denk aan
data die ze kunnen gebruiken die jou geld kunnen kosten of overlast.
mij lijkt dat je het beste je telefoon zo snel mogelijk reset, of
ga ermee naar een telecomzaak die kan repareren en vraag
of ze hem volledig willen wissen, fabrieksinstellingen terug of leg
de hele situatie uit , zij weten vast wel hoe en wat te doen op
vakkundig gebied.

Antwoorden (1)

Ik heb een Android telefoon (Samsung Galaxy S10).
Ik kan makkelijk zien waar mijn mobiele data heen gaat door de volgende menu's te doorlopen:
Settings -> Connections -> Data Usage -> Mobile Data Usage.

Je vertelt niet wel besturingssysteem je hebt, maar op iPhone is dit vergelijkbaar.

Je kunt precies zien welke apps mobiele data hebben verbruikt, deze zetten blijkbaar je datagebruik aan.
Ritsuka
3 jaar geleden
Inekez1
3 jaar geleden
+
Voor iphone:
> Instellingen > mobiel netwerk > naar beneden scrollen voor overzicht van apps die mobiele data hebben verbruikt.
Hier kun je ook per app instellen welke apps wel en niet gebruik mogen maken van je mobiele data.
nmd
3 jaar geleden
Heb een Nokia. Per indivudele app is hierop niet te zien welke app een bepaalde hoeveeheid data down en upload. Los daarvan is het vreemd dat een app, welke ook, een knop (mobiel dataverkeer via de sim) die ik op uit heb staan zelf weer aan kan zetten. Er is ook geen regelmaat te zien, bvb wanneer ik de phone opstart of via wifi een app open of zo. Dus dat is wel wat vremd. Vraag me af of meer gebruikers er last van hebben. Last is het want de kosten lopen zo ongemerkt op. Soms gebeurt het een aantal dagen niet en dan ineens staat het weer op data via de sim.