Hoe verdient Google (En Apple en Amazon) aan zijn slimme spraakassistent?

Of wat levert het op voor de bedrijven? Wat krijgen zei in ruil voor dat wij Siri, Google Assistent of Alexa gebruiken?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Internet
1.5K
Ritsuka
4 jaar geleden
Ze luisteren je af, heb ik vaak gehoord. Die data kunnen ze verkopen.

Antwoorden (2)

Commando’s die gebruikers opgeven, worden opgenomen en doorgestuurd voor verwerking. Hoewel gezegd wordt dat dit anoniem gebeurt, is het logisch dat de gegevens in geanonimiseerde vorm toch gebruikt kunnen worden om commerciële gebruikersprofielen te maken. “Mensen die veel reizen, houden vaak van …. ” etc.
SimonV
4 jaar geleden
Ze verdienen voornamelijk op de verkoop van de apparaten die die spraakassistenten bevatten.

Voor Amazon/Alexa kan gelden dat ze zelf weer wat producten laten zien op de website als je daarvoor wat over dat product gevraagd hebt aan Alexa.
Ook kan Amazon je een aanbieding sturen op aanvraag van een derde partij.

Op dit moment stellen volgens mij alle bekende bedrijven dat de informatie vergaart door spraakassistenten niet aan derde partijen verkocht wordt.
Wat wel gebeurt is dat die bedrijven opnames (laten) beluisteren om zo de spraakherkenningsfunctionaliteit te verbeteren.
Ook geeft men in bepaalde gevallen jouw gegevens aan een bedrijf OP het moment dat jij wat via de speaker bij dat bedrijf bestelt.

In de links staat meer uitleg over wat de bedrijven zelf stellen dat hun apparaat/software wel of niet doet.