Mag je fragmenten van tv gebruiken in je youtube video?

Ik wil een filmpje maken met in dit geval beelden van ajax - juventus erin.
Maar ik weet nou niet of je dat mag gebruiken.

En hoe zit dat met andere tv programma's die je in een video zet.
Ik zie heel vaak dingen zoals internetgekkies of andere dingen waarin je fragmenten ziet van programma's of dergelijke.

Alvast bedankt

5 jaar geleden
in: Internet
2.9K
TurfGraver
5 jaar geleden
Vermoed met art.13 niet (meer).
LeonardN
5 jaar geleden
Voor wat ik ervan begrijp heeft Artikel 13 daar niet veel mee te maken. Het mag niet en mocht niet. Wat artikel 13 gaat regelen is dat Youtube straks (ook) aansprakelijk is en beboetbaar. Vandaar dat artikel 13 zo'n probleem is. Eerst werden de bedrijven die wel een beleid voerden tegen auteursrechtenschending ontzien, en werden de gebruikers in het gekste geval vervolgd*, nu worden de bedrijven die dagelijkse met jaren aan uploadmateriaal worden bestookt ook verantwoordelijk. *Wat eigenlijk zelden gebeurt omdat yt het zelf regelt met gebruiker en rechthebbenden. Wat het effect hiervan zal zijn is dat youtube veel harder gaat filteren en een video die eerder wellicht als "fair use" werd beschouwd nu toch ook maar wegfiltert.
TurfGraver
5 jaar geleden
Uit praktijk (eigen ervaring) blockt yt nu bijna alles (dankzij art. 13) op voorhand. ;)
Vroegha wachten ze totdat iemand melde er moeite mee te hebben.

Antwoorden (1)

(Of je moet expliciete toestemming hebben anders:)
Nee, in de regel mag dat niet. Zowel niet van de uitzendende partij als waarschijnlijk de UEFA als dat het tegen de gebruikersregels van Youtube ingaat. En daarnaast overtreedt je de auteursrechtenwet als je het wel doet.

Dat anderen het wel doen zegt niet dat ze dat mogen. Het kan beteken dat ze toestemming hebben van de rechthebbenden of dat de rechthebbenden er geen zaak van maken (of het niet door hebben).

Er zijn ook veel partijen die geen rechtszaak en/of geen youtubezaak* ervan maken.

*Ook binnen youtube kan een contentmaker zijn rechten afdwingen.

Soms kan je wel hele korte stukjes gebruiken van seconden, maar dat ligt dan aan de Fair Use van de wetgeving. Aangezien niet altijd duidelijk is welke wet van welk land geldt is dat ook geen goede om je achter te verschuilen.
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
Hier iemand wiens video is weggetrokken door de UEFA
https://support.google.com/youtube/forum/AAAAiuErobUoehIge53Pnw/?hl=en&gpf=%23!msg%2Fyoutube%2FoehIge53Pnw%2FtgP6R69ELlYJ&msgid=tgP6R69ELlYJ Hier iets over fair use:
https://www.youtube.com/intl/nl/yt/about/copyright/fair-use/