Kun je een website bezoeken zonder accepteren cookies?

Een tijd terug hoorde ik ergens dat het verboden was om je website te verbergen als cookies niet geaccepteerd worden. Hoe zit dit inmiddels?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Internet
1.8K

Antwoorden (2)

Als je geen toestemming geeft, kan het zijn dat niet alle functionaliteiten werken tijdens je bezoek aan de website. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je een artikel dan niet kunt delen via je sociale media. Als je een website van een overheidsinstelling bezoekt, mag deze je niet de toegang tot de website weigeren als je geen cookies wilt. Andere websites zijn niet verplicht om jou toegang tot de website te geven als jij cookies weigert.
fremar
5 jaar geleden
De volledige toegang tot een website is volgens de EU essentieel voor internetgebruikers om (digitaal) te communiceren. Dus een bezoeker hoeft geen cookies (meer) te accepteren.

Daarnaast is plaatsen van cookies alleen toegestaan als:
• er gewerkt wordt met functionele cookies
• analytische cookies worden toegepast puur voor eigen gebruik en niet met derden worden gedeeld.
• de internetgebruiker toestemming heeft gegeven in de browserinstellingen.
.
https://www.autoriteitpersoonsgegevens.nl:
Websites die bezoekers alleen toegang geven op hun site als deze akkoord gaan met het plaatsen van zogeheten ‘tracking cookies’ of andere vergelijkbare manieren van volgen en vastleggen van gedrag door middel van software of andere digitale methodes, voldoen niet aan de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). De Autoriteit Persoonsgegevens kreeg tientallen klachten van websitebezoekers die na het weigeren van tracking cookies geen toegang kregen tot de webpagina’s die ze wilden raadplegen. De AP zal daarom de controle op de juiste naleving intensiveren en heeft inmiddels een aantal specifieke partijen hierover een brief gestuurd.
Als op een website wordt gevraagd om toestemming voor tracking cookies en bij weigering daarvan toegang tot de website of service niet mogelijk is, staan mensen onder druk hun persoonsgegevens af en dat is onrechtmatig.
SimonV