Hebben ze in Duitsland geen verplichte cookiemelding?

Ik was net op de site van Bild en de Suddeutsche Zeitung maar helemaal niks.

https://www.sueddeutsche.de/
https://www.bild.de

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Internet
1.6K
LeonardN
5 jaar geleden
Over cookies en wetgeving gesproken:
https://tweakers.net/reviews/6946/cookiemuur-mag-niet-meer-wat-nu.html

Antwoorden (1)

Nee, in Duitsland stellen ze namelijk dat de bestaande wet al voldoende is en dus niet door de GDPR (AVG) verandert hoeft te worden. (dit is natuurlijk wel een discussiepunt)

====
https://www.deadvocatenwijzer.nl/articles/intellectueel-eigendom/waarom-duitsland-geen-cookiewet-heeft
AUTEUR: ARNOUD ENGELFRIET
Ook in Duitsland geldt de cookiewet. Echter, wie op zoek gaat naar het wetsartikel (zoals ik, vandaar deze blog) zal het niet vinden. De reden hiervoor is eigenlijk simpel: men is van mening dat cookietoestemming gewoon al geregeld is onder de privacywet. De cookiewet is eigenlijk een Europese wet. Via een zogeheten Richtlijn is bepaald dat het plaatsen van cookies toestemmingsplichtig moet zijn. En hoewel de naam misschien anders suggereert, is een Richtlijn niet vrijblijvend: een land móet zijn wet aanpassen zodat deze overeenkomt met wat in de Richtlijn staat. (Soms mag je verder gaan dan de Richtlijn en nóg strengere regels aannemen.) Je bent echter niet verplicht letterlijk de Richtlijn over te typen. Als je eigen wet al regels heeft die voldoen, dan hoef je niets meer te doen. En dat is wat Duitsland als standpunt inneemt. Hun Telecommunicatieweteist al dat je mensen vooraf informeert als je ze (potentieel) identificeert. Een cookieverklaring hoort daarbij. Bovendien geldt gewoon de privacywet die zegt dat toestemming nodig is voordat je persoonsgegevens verwerkt. Dus voor cookies die in potentie iets engs doen qua privacy is al toestemming nodig. Daarmee is aan de wet voldaan, aldus de Duitse regering. Twijfelachtig is het wel: ook cookies die de privacyniet raken, vereisen toestemming volgens de Richtlijn. Slechts puur functionele cookies zijn uitgezonderd. Een simpel “nieuwsbriefpopup is al getoond”-cookie vereist dus toestemming. Maar dat vind je in de Duitse wet niet terug. Toch heeft de Europese Commissie begin dit jaar verklaard dat Duitsland aan de wet voldoet. Dat verbaast wel een beetje. Maar misschien is het een teken dat weinig mensen de cookiewet écht interesseert?
====