Wat is de internetsnelheid bij grote Europese internet hubs?

Wat is de internetsnelheid op de lijn die bijvoorbeeld onder de oceaan/Noordzee doorgaat en in Nederland binnen komt of bijvoorbeeld bij het Google datacenter in Groningen? Er zijn al mogelijkheden om 10GBs thuis/zakelijk netwerken te maken maar wat Nederland binnen komt of een datacenter zal toch wel veel meer nodig hebben dan dat?

Ik hoor graag van jullie.

Mvrgr.
Nossie

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Internet
1.2K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Oké, dat is de snelheid van het signaal over de glasvezel, maar wat is de datasnelheid. Ik heb ook glasvezel, mijn datasnelheid is 500Mb/s. Al gaan maar 10 mensen tegelijkertijd downloaden gaat er naar mij idee al 5Gb/s over die glasvezel.
Dus hoe snel is dan de snelheid over Gb/s gaat er dan over zo'n kabel onder de Noordzee of hoeveel Gb/s verwerkt het Google datacenter of hoe snel is de snelheid van een internet provider die wel duizenden aansluitingen heeft met 500Gb/s.

Antwoorden (1)

Rond een paar Tb/s zeg 0,01 tot 5 Terabit per seconde of
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Internet_exchange_points_by_size

Hier kan je de AMS-IX volgen:
https://ams-ix.net/
Zit zo rond de 4-5 Tb/s
---
Er zou een kabel gelegd zijn tussen America en Europa van 160 Tb/s
https://tweakers.net/nieuws/129907/microsoft-en-facebook-leggen-met-succes-trans-atlantische-160tbit-s-kabel.html
---
Overigens is/was men aan het werk met een 1 petabit/s (1000 terabit) optische fiber die die snelheid over 50 km kon versturen.
https://phys.org/news/2012-09-petabit-fiber-transmission-km.html
Toegevoegd op 11 december 2018 12:56: tekst
5 jaar geleden
Reddie
5 jaar geleden
Uit de eerste bron blijkt dat het rond 6 Gigabyte per seconde is. Geen Terabytes.
De tweede bron heeft het over verwerkingssnelheid van hele clusters.
LeonardN
5 jaar geleden
6,000 gigabits is 6 terabits. Je leest de komma verkeerd. Daarnaast zeg je byte waar je bit moet zeggen.
Reddie
5 jaar geleden
Ernstige fout, inderdaad. Moet bits zijn in plaats van bytes.
Maar verwerkingssnelheid is iets heel anders dan transmissiesnelheid.
En die tweede link heeft niets met transmissiesnelheid te maken.
De vraag gaat over kabels, en dan heb je het over transmissiesnelheid.
Reddie
5 jaar geleden
''En voor het grootste deel wordt gebruikt gemaakt van licht of wel fotonen, maar dan door een medium, wat er voor zorgt dat je op 70% van de lichtsnelheid uitkomt:''
En, inderdaad, dat heeft weer totaal niets te maken met bitsnelheid.
LeonardN
5 jaar geleden
- Ernstige fout, inderdaad. Moet bits zijn in plaats van bytes. -
Ja en een komma 3 plaatsen verkeerd gelezen of niet? ALS de tweede link er niks mee te maken heeft, dan de eerste link ook niet in mijn ogen. Ze gaan over dezelfde waarde. Maar als je een beter antwoord kan formuleren zie ik hem graag tegemoet.
Bedoel je dat de gegeven 30 Tb van de AMS-IX een betere waarde is?
Reddie
5 jaar geleden
En als vs het heeft over ''internetsnelheid op de lijn die bijvoorbeeld onder de oceaan/Noordzee'' dan is dat ongedefinieerd omdat zo'n kabel uit vele aders bestaat, en je dus niet kunt spreken over ''de'' kabel.
En een hub kan zeer vele computers bevatten.
De vraag is dus ongedefinieerd, en je hebt dus niets aan de antwoorden.
gvrox
5 jaar geleden
@Reddie : 5513Gb/s is toch 5,5Tb/s ? En let wel, gigaBIT/sec en teraBIT/sec
gvrox
5 jaar geleden
Ah, toen ik mijn reactie plaatste kwam ik pas de andere reacties tegen, beetje mosterd na de maaltijd dus, mijn excuses.
LeonardN
5 jaar geleden
--En als vs het heeft over ''internetsnelheid op de lijn die bijvoorbeeld onder de oceaan/Noordzee'' dan is dat ongedefinieerd omdat zo'n kabel uit vele aders bestaat, en je dus niet kunt spreken over ''de'' kabel.-- Nu ben je echt aan het zoeken. Die gehele kabel doet 160 Tb/s als het moet. --De vraag is dus ongedefinieerd, en je hebt dus niets aan de antwoorden.--
Geef een antwoord waarin je zelf een beter geformuleerde vraag stel en noem waardes waar de vrager wel wat aan heeft. Als je denkt dat je het beter weet, laat dat dan blijken uit het antwoord wat je geeft. Of geef mij de juiste waardes, dan verwoord ik ze wel in mijn antwoord.