Waarom weet google mijn locatie terwijl ALLE gps, locatie machtigingen uit zijn?

Hallo,
Ik was dus laatst op Google en zocht voor "ikea kast bestellen" nu kreeg ik 3 filialen te zien wat google voorstelde, alle 3 dichtsbijzijnde. Dit vond ik in eerste instantie raar aangezien ik mijn locatie gewoon uit had staan. Dus vervolgens ben ik opzoek gegaan naar info waarom google dit weet en kwam ik er achter dat de apps op je telefoon bepaalde machtingen hebben bijvoorbeeld microfoon, camera locatie enzovoort. En omdat ik gewoon niet wil dat wie of wat dan ook mijn locatie weet. ( en dat is me goed recht ) heb ik bij al mijn apps de machtigingen uitgezet. Dus ook LOCATIE bij GOOGLE. Dus na 10 minuten instellingen veranderen ga ik naar google. En typ ik eens zomaar "action" in terwijl ik mij in Deventer bevind. En ra ra ra wat staat er.. Action Deventer. Terwijl de machtigingen UIT staan en vooral bij google. Dus me vraag is dus. Waarom weet google dit. En is er een mogelijkheid om dit permanent uit te schakelen want ik vind dit dus echt niet fijn gewoon en ook asociaal van Google.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Internet
2.1K
LeonardN
5 jaar geleden
Deed je dat via de mogelijkheid "maps" in de browser? Die dan de standalone app "maps" opent?
SentWierda
5 jaar geleden
Google weet aan de hand van de straatnaam waar de straat zich bevindt. Maar huisnummers zijn voor Google vaak een puzzel. Google gaat uit van een huis op de begane grond, al of niet met een tuin. Maar niet iedereen woont in zo'n huis. Ik maak vaak mee dat mensen dankzij Google heel lang wanhopig zoeken. Dan blijkt dat ze 100 tot 200 meter uit de koers zijn geraakt.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Nee mijn vorige reactie was fout, chrome weet toch wel mijn locatie terwijl alles uit staat. Zelfs als ik verplaats naar andere steden weet hij dit.
LeonardN
5 jaar geleden
Is het 100% zeker Chrome en niet Maps?

Antwoorden (1)

Je locatie kan ook bij benadering bepaald worden aan de hand van je 3G/4G of via je wifi. Als je weet via welke antennes je telefoon verbinding maakt, of via welk IP adres je op wifi zit, dan weet je ook ongeveer waar iemand zich bevind.
Ritsuka
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
De vraag gaat niet over bepaling. Maar over welke software gebruik mag maken van die bepaling. Als machtiging uitstaat hoort Google die gegevens niet te gebruiken.
gvrox
5 jaar geleden
@LeonardN in het geval dat vraagsteller niet de Google app gebruikte, maar op de Google website zat via een browser (mogelijk Chrome van Google), dan kan Ritsuka's antwoord wel kloppen. De webserver weet immers waar de requests vandaan komen. Die app permissies gaan alleen maar over het blokkeren van de API om de lokatie zoals bepaald door het OS op te vragen, dus als een app de lokatie al heeft opgevraagd en mogelijk opgeslagen dan helpt het uitzetten van die permissie niet of niet direct.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
Klopt helemaal.
De app die hier b.v. expliciet gebruik van maakt is Llama.
Door te kijken met welke GSM-masten mijn telefoon verbinding maakt weet Llama, zonder extra stroom te verbruiken of extra data te versturen, wanneer ik thuis ben, of niet en zet al naar gelang mijn WiFi aan en uit. Dat scheelt me een heleboel accu.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
Plus voor @Ritsuka dus !
LeonardN
5 jaar geleden
@gvrox Dan is DAT het antwoord. Ritsuka mist dat hele deel. Mijn min blijft zonder die uitleg.
Ritsuka
5 jaar geleden
De hoofdvraag is "Waarom weet google mijn locatie terwijl ALLE gps, locatie machtigingen uit zijn?"
Daar gaat mijn antwoord over.
LeonardN
5 jaar geleden
@Ritsuka En de machtigingen dan? Daar gaat de vraag ook over. Waarom zeg je daar niks van in je vraag? Het gaat er in mijn ogen niet zozeer om hoe de locatie bepaalt wordt, maar waarom het niet geven van een machtiging toch nog een locatie geeft. Je zal of moeten beweren dat die machtiging daar niet op van toepassing is. Of iets anders om de vraag zodanig te beantwoorden dat ik het pluswaardig zou vinden. Of op zijn minst de min zou weghalen. Waarom weet google mijn locatie (dat beantwoord je)
terwijl ALLE gps, locatie machtigingen uit zijn? (daar zeg je niets over)
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Nee ja @LeonardN heeft gelijk vind ik want het gaat er niet om hoe google chrome mijn locatie weet, maar waarom. Want het lijkt mij als ik die machtigingen uit zet dit niet moet gebeuren dan zou die dus geen moeite moeten doen om te kijken welke antenne of welk IP adres.
LeonardN
5 jaar geleden
Inderdaad. Het gaat er niet om hoe de app je locatie weet, maar waarom deze het niet geven van de machtiging negeert. Of de vraag of je wel een machtiging hebt gegeven aan de app. En volgens mij is die app google maps. Kan je dat bevestigen.