Hoe maak je een soort HTML-site op je eigen thuis-netwerk?

Op je thuisnetwerk werk je met IP-adressen, welke vaak gekoppeld zijn aan een bepaald apparaat in je netwerk. In dit geval is 10.15.3.1 de router, en 10.15.3.105 de computer.
Nu is mijn vraag, is het mogelijk om een HTML-gebaseerde site te laten draaien op je eigen netwerk, al dan niet met behulp van de computer? Bijvoorbeeld: surf je op het WiFi-netwerk naar 10.15.3.110 dan kom je op een pagina met 5 links naar externe sites. Hier komt dus niets van Firewall en poort-doorsturen bij kijken, maar weet iemand hoe je dit kan maken? De uitleg mag geavanceerd zijn, ik studeer voltijds ICT.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Internet
1.7K

Het beste antwoord

Punt 1, je moet een server programma hebben draaien op (één (of meerdere) van) je computers.
Die server ontvangt een aanvraag voor een HTML pagina van een eigen of vreemde computer.
Punt 2. Op te vragen HTML pagina's zet je standaard in de directory C:\Inetpub\wwwroot. Maar het mag ook een andere directory zijn.
Uiteraard laat je dat weten aan het serverprogramma.
Punt 3. Normaliter benader je de server vanuit je externe IP adres. Voor intern gebruik kun je ook de interne adressen gebruiken. In je router kun je die adressen vinden.
Punt 4. Als je meerdere computers op de router hebt aangesloten kun je onderscheid maken via het poortnummer.
Standaard komen aanvragen binnen op poort 80. Dan hoef je dat dus niet door te geven. Een browser voegt dat zelf toe.
In mijn geval is de computer die meestal een server draait ge"portforwarded" neer poort 81.
Mijn IP adres is 83.80.243.192, en deze computer luistert naar boodschappen voor poort 81.
In een browser vraagje dan naar het adres:
83.80.243.192:80/default.htm
De poort geef je dus aan met dubbelepunt81 (voor de duidelijkheid.
Tot zo ver even. Mijn server draait, dus probeer bovenstaand adres.
Verdere vragen wacht ik af.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"Punt 4. Als je meerdere computers op de router hebt aangesloten kun je onderscheid maken via het poortnummer. "
Deze moet je even uitleggen Reddie. BTW: Poort 81 gebruiken is geen nette oplossing, hoewel deze privileged port niet in gebruik is, kun je in Linux/Unix werelden problemen krijgen, beter is dan 8080 o.i.d. te pakken, want alle poorten onder de 1024 zijn zogenaamde service(privileged) poorten en zijn al belegd. Zie: https://whatismyipaddress.com/port-list
Reddie
6 jaar geleden
@Buurmannetje,
Toen ik 15 jaar geleden een serverprogramma schreef was de lijst nog maar heel kort, en niet zo gestructureerd.
Ik neem je commentaar op de poortnummers ter harte.
Zie verder mijn volgende reactie. (500 tekens is gauw vol)
Reddie
6 jaar geleden
Als je meerdere computers op de router hebt aangesloten kunnen op allen een serverprogramma draaien die dus allen andere pagina's kunnen leveren.
Ze hebben allen hetzelfde IP adres en komen dus op hetzelfde draadje de router binnen.
In de router kun je opgeven (port forwarding) naar welke computer hij een pagina aanvraag moet doorsluizen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
" In de router kun je opgeven (port forwarding) naar welke computer hij een pagina aanvraag moet doorsluizen."
Maar dat is niet nodig als je het binnen je thuisnetwerk laat zoals de OP laat weten, bovendien kun je via 'virtual hosting' meerdere webpagina's(webhosts) vanaf één computer serveren, en is omslachtig gedoe met 1 server per webhost niet nodig.
Reddie
6 jaar geleden
@Buurmannetje, ik heb uitgelegd wat je vroeg.
Dat jij iets anders wilt dan ik doet dan niet ter zake.
Ik wil al mijn computers van buitenaf bereikbaar hebben.