Bij OSX de betreffende letter iets langer ingedrukt houden zodat je alle accent opties voorgeschoteld krijgt voor de letters waar accenten van toepassing zijn.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
LeonardN
6 jaar geleden
+Kon het me niet herinneren van de paar keer dat ik OSX heb gebruikt maar het is idd de nieuwe methode: https://www.appletips.nl/10-6-geaccentueerde-tekens-typen-zonder-de-option-toets/
Altcode 130 geeft ook é als resultaat. Druk dus de Alt-toets in en op het nummerieke toetsenbord de nummers 1-3-0 en je krijgt een é (een e met een accent aigu).

Toegevoegd na 32 minuten:
N.B.: á is Alt 160
é is Alt 130
í is Alt 161
ó is Alt 162
ú is Alt 163
6 jaar geleden
LeonardN
6 jaar geleden
+Kan ook
ronron1212
6 jaar geleden
Handigste oplossing +
LeonardN
6 jaar geleden
Zeker niet handiger. Dit is namelijk maar 1 van de klinkers. Als je een maal gewend bent aan 'e 'a of `e `a maar ook "e "o of ^o zijn die combinaties veel intuitiever dan: é=alt+310 (vier knoppen vs `e twee knoppen)
í=alt+???
ö=alt+???
û=alt+???
Die zal je allemaal uit je hoof moeten leren ipv 1x snappen dat je `'^" voor de gewenste klinker kan zetten.
ronron1212
6 jaar geleden
Je hebt daar prachtige lijstjes van staat alles op erg handig.
http://mslog.nl/asskeycoats/asskeycoats1.html
LeonardN
6 jaar geleden
Ja, maar dan moet je dus of die lijstjes steeds opzoeken of 40 stuks memorizeren (of iig degene die je vaker gebruikt). Het is dus objectief sneller en slimmer om de 'e methode te leren.
Antoni
6 jaar geleden
Ik heb mijn antwoord inmiddels uitgebreid: á is Alt 160
é is Alt 130
í is Alt 161
ó is Alt 162
ú is Alt 163
ronron1212
6 jaar geleden
@Antoni de meest gebruikte handig en makkelijk
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@ronron1212 "Je hebt daar prachtige lijstjes van staat alles op erg handig." Maar karakters combineren blijft toch handiger, en onder OSX nòg iets handiger.
ronron1212
6 jaar geleden
@Buurmannetje is maar net wat je handig vindt ik gebruikt dit al vanaf het begin van de windows pc.
LeonardN
6 jaar geleden
De vrager kent beide methodes niet dus die vindt nog even niks. Die heeft nu dus de keuze. Aanleren of steeds opzoeken van alt-codes. Of 4 tekentjes leren die overeenkomen met het visuele teken. "o=ö is enorm intuïtief. Dat jij alt-codes hebt aangeleerd voor die tekens en dat jij dat nu handig vindt, zegt niks over wat de objectief meest aan te raden methode is. Je zegt ook alleen maar dat je het handig vindt, je geeft echter geen enkel argument.
Er zijn twee methodes. Alt-codes leren of opzoeken, of de intuïtieve "vreemdeteken+klinkermethode".
Het streepje naar rechts is het apostrof-teken ' die tik je in, daarna tik je de klinker in.
'a=á
'e=é
'i=í
'o=ó
'u=ú
Deze truc kan je ook toepassen met hoofdletters en andere tekens.
"e=ë
^o=ô
`a=à
~n=ñ
Zoals je ziet zijn de diakritische tekens en de leestekens visueel gelijkwaardig. Je kan zo met minimale moeite ~40 extra tekens leren.

Toegevoegd na 8 minuten:
àèìòù ÀÈÙÌÒ
äëïöü ÄËÜÏÖ
âêîôû ÂÊÎÛÔ
áéíóú ÁÉÍÚÓ
ãõñ ÃÕÑ

46 zonder rijtjes stampen of kijken hoe het moet.