Kun je met ptp programma`s, of uit newsgroepen ook legaal downloaden?

Is het mogelijk om uit newsgroepen te downloaden zonder dat dit illegaal is?uploaden is verboden, ook als het eigen werk is, dus onder alle omstandigheden?Als je bij lime wire uploaden uitschakeld ben je dan nog steeds illegaal bezig ook al download je onbeschermde files?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Internet

Antwoorden (3)

Alles wat je download uit alle nieuwsgroepen is allemaal legaal. Heel vreemd dat men er zo bang van is, het is legaal.

Nee uploaden is niet altijd illegaal, eigen content mag je uploaden, zo veel je wil en auteursvrije content ook. Alle boeken uit het Gutenberg project mag je uploaden, helemaal legaal.

Limewire is legaal te gebruiken hoor. Ook dat je dan meedoet met uppen, is NIET illegaal.

Hoe het morgen is, weet ik niet, want de Hadopi-wet komt ook in Nederland aan bod ooit. We zien wel, vandaag is het nog steeds legaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, alle gratis bronnen zijn niet legaal zolang de eigenaar van de een beschermd object hier geen toestemming voor hebt gegeven. Er bestaan wel legale programma's omdat zij uiteindelijk afdragen aan BUMA, Stemra of weet ik veel welke rechten organisatie. De meest gebruikte download systemen zoals Torrent en nieuwsgroepen vallen onder illegaal. Jij hebt geen invloed op of het programma jou legaal of illegaal serveert. Je hebt wel invloed op WELK programma je gebruikt.

Je upload vraag is simpel. Nu is downloaden nog legaal. Daarom kan alleen de gene die het bestand aanbiedt gepakt worden. De regering heeft de entertainment industrie verplicht met meer manier van aanbod te komen eer zij de auteurs wet willen aanpassen. Nu is het downloaden nog legaal.

Dit doet de regering omdat de muziek industrie over het algemeen erg conservatief is en willen dus hun huidige manier van geld verdienen veilig stellen. De regering dwingt ze dus nu eerst fatsoenlijke downloaden opties te geven wat uiteindelijk minder op zal leveren dan fysieke verkopen.

Toegevoegd na 5 minuten:
Voor de illegale dingen kan jij nog niet gepakt worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alles, behalve software waarvan de licentie het verbiedt, dus alle films en muziek en software waarvan de licentie dit soort gebruik toestaat mag je voor eigen gebruik downloaden.

Uploaden mag voor alles waarvan je zelf de rechthebbende bent (dus je eigen werk) of waarvan je toestemming hebt van de rechthebbende, of bij werken waarvan het auteursrecht is verlopen.

Dus, downloaden uit nieuwsgroepen mag. Als je bij Limewire uploaden uitschakelt en je geen software downloadt waarvan de licentie dat verbiedt mag dat ook.