In onze leefwereld zijn media steeds nadrukkelijker aanwezig. Wat bijv. vroeger alleen een strand was waar je kon zonnebaden is dit nu een plek geworden waar je 'incheckt, foto's uploadt en alles snel inpakt als 'Buienradar' regen aanzegt. We brengen ook steeds meer tijd door binnen omgevingen die volledig online of virtueel zijn zoals 'Facebook', 'Second Life', 'LinkedIn' etc. Dit zijn allemaal mediaomgevingen en daarin moet je je oriënteren om mediawijs te zijn.

Maar ook binnen een bedrijf kan de mediaomgeving beter zijn aangepast voor de werknemers door de werkplekken te verbeteren/vernieuwen en aan te passen aan flexibiliteit en bijv. werken vanuit de Cloud. Zo kan een mediaomgeving dus ook betekenen dat het een IT omgeving is, die compleet verouderd is of juist totaal vernieuwd/ aangepast i.