Mag ik een stockfoto met standaardlicentie aanpassen in Photoshop en gebruiken voor mijn website?

Ik bedruk tshirts en die verkoop ik. Ik heb via een stock site een foto gevonden met een basic shirt. Die heb ik aangepast in photoshop met tekst. En deze wil ik online zetten en gebruiken voor de verkoop van mijn shirts. Ik heb gebruik gemaakt van de standaard licentie. Ik zag ook dat er een uitgebreide licentie was die ook een stuk duurder was. Ik denk zelf dat de uitgebreide licentie nodig is als ik de foto wil gebruiken als bedrukking op een bijvoorbeeld een tshirt. Maar ik wil het alleen gebruiken voor de promotie van mijn shirt op de website. Ik kom er niet uit. Ik wil straks geen boete hebben. Ik hoop dat iemand mij kan helpen:)

Toegevoegd na 34 minuten:
Ik wil dus een stockfoto kopen met standaardlicentie. Een stockfoto van een model die een standaard wit of zwart shirt aan heeft, Dit wil ik bewerken in photoshop zodat mijn klanten zien hoe het eruit zou komen te zien als de tekst of afbeelding erop staat. En deze foto wil ik dan gebruiken als afbeelding in de webshop voor mijn bedrukte shirts

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Internet
1.6K
Inekez1
7 jaar geleden
De voorwaarden voor het gebruik van een foto kunnen per licentie verschillend zijn. Je zult dus moeten kijken welke gebruiksvoorwaarden er gelden voor de door jou gekochte foto. De prijs kan o.a. gebaseerd zijn op het formaat van de afbeelding (72 dpi voor websites, of hoger voor klein of groot drukwerk), voor de gebruiksperiode, of het een commercieel medium is etc. Of het aanpassen van de foto (bijsnijden, kleur aanpassen en/of tekst of logo overheen plaatsen) is toegestaan zal ook in de gebruiksvoorwaarden moeten zijn terug te vinden.

Antwoorden (1)

Daarvoor heb je een uitgebreide licentie nodig. Zie de algemene voorwaarden (van Shutterstock).

"EEN UITGEBREIDE AFBEELDINGENLICENTIE kent u het recht toe om Afbeeldingen te gebruiken:

Op gelijk welke wijze als toegestaan volgens een Standaard Afbeeldingenlicentie, zonder beperking van het aantal reproducties, impressies of het budget;
Opgenomen in producten bestemd voor verkoop of promotie (gezamenlijk de "Producten" genoemd), inclusief, doch niet beperkt tot textiel, kunst, magneten, muurkunst, kalenders, speelgoed, kantoorbenodigdheden, wenskaarten en eventuele andere fysieke reproducties voor wederverkoop of verspreiding, mits dergelijke Producten wezenlijke creatieve of functionele onderdelen bevat naast de Afbeelding(en)."