Wie bezit en verzorgt wat bij een internet aansluiting?

Als consument heb ik enkel te maken met een provider als XS4ALL, Ziggo of Fieber, maar leggen deze ook zelf de kabels aan, en bezitten zij ook de verdeelkasten? Leggen zij zelf de netwerken aan, of laten zij dit doen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Internet
6.2K

Antwoorden (1)

Net als bij energie (gas en elektriciteit) is ook bij telecom-aansluitingen een splitsing tussen netbeheerders en leveranciers.
Bij internet via de telefoonkabel is KPN de netbeheerder en kan in feite elke leverancier daar gebruik van maken (tegen betaling van bepaalde kosten aan KPN). In geval van verhuizing of wijziging van de aansluiting geeft de leverancier opdracht aan KPN om e.e.a. te wijzigen.

Bij internet via de tv-kabel of via glasvezel is het mogelijk dat er per regio een andere netbeheerder is.

Volgens mij is KPN wettelijk verplicht de aansluitingen voor telefoon en eenvoudig internet te regelen als daar om wordt gevraagd (bij nieuwe aansluitingen). De kosten mogen ze doorberekenen aan de leverancier als de gebruiker van het nieuwe adres geen abonnement bij KPN afsluit. Goedkoper is meestal om dus voor 1 jaartje wel via KPN te bellen (of alleen een aansluiting te betalen, internet kan gewoon via andere leverancier) en daarna geheel over te stappen naar een goedkopere leverancier.

Ik weet niet of dat voor tv-kabel en glasvezel ook zo werkt.

Toegevoegd na 3 uur:
" 6. Wat doet een netbeheerder en wat doet een leverancier?
Aansluiting: Netbeheerders zorgen voor een veilige aansluiting. Hiervoor schakelen zij mogelijk een uitvoerende partij in, zoals een installateur of aannemer. Via mijnaansluiting.nl kunt u een aansluiting wijzigen, verwijderen of een nieuwe aansluiting aanvragen. Voor het realiseren, wijzigen of verwijderen van een aansluiting brengen netbeheerders eenmalige kosten in rekening.

Levering:

Voor de levering van gas en elektriciteit kunt u contact opnemen met de energieleverancier van uw keuze. Kijk voor een overzicht op www.acm.nl. Naast de kosten voor het energieverbruik brengen energieleveranciers periodieke tarieven bij u in rekening voor onder andere het transport van de energie en voor de meterhuur.

De levering van water en warmte is vaak afhankelijk van de regio waarin u woont. De betreffende warmte- en waterbedrijven verzorgen ook de levering. U dient zich hiervoor aan te melden. Kijk bij 'aanbieders per regio' voor de aanbieders bij u in de buurt.

Voor de levering van media en communicatie kiest u zelf een leverancier."
7 jaar geleden
ronron1212
7 jaar geleden
Waarom is het eerste jaar goedkoper?? echt onduidelijk waarom dat zo is.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"Waarom is het eerste jaar goedkoper?? echt onduidelijk waarom dat zo is." Ehm, om je als abonnee binnen te hengelen in de hoop dat je blijft na dat jaar?!?
ronron1212
7 jaar geleden
Kpn is niets verplicht zo als jij bedoeld. Als het gaat om snel internet voor consumenten moest KPN het de afgelopen jaren afleggen tegen de kabelbedrijven: kabel is sneller dan internetten via het kopernetwerk. Glasvezel is weliswaar nog sneller, maar dat is niet overal beschikbaar en duur om aan te leggen.
Inekez1
7 jaar geleden
Met 1e jaar goedkoper bedoel ik dit: Als je een nieuwe aansluiting laat aanleggen terwijl je geen abonnee van KPN bent, rekent KPN daar een paar honderd euro voor. Als je wel abonnee bent (minimaal 1 jaar) is de aansluiting gratis en betaal je voor het goedkoopste abonnement (alleen bellen) ongeveer 150 euro per jaar. @ronron.
Als een nieuwe woning wordt opgeleverd en er wordt een telefoonlijn aangevraagd, dan is KPN verplicht om dat aan te leggen. Dat mogen ze niet weigeren. Dat gaat dus puur om KPN als netbeheerder en niet om KPN als leverancier. KPN moet de kabels leggen en de gebruiker/bewoner mag kiezen wie de leverancier wordt. Overigens besteed KPN het graafwerk voor de kabels uit aan een bedrijf en het aansluitwerk besteden ze uit aan een ander bedrijf. Heb hier meegemaakt dat er 3 bedrijven bezig waren in opdracht van KPN, want ook de straat moest weer dichtgemaakt worden.
ronron1212
7 jaar geleden
@Inekez1 daarvoor berekenen ze geen geld aan de bewoner. Dat heet een investering. Een telefoon aansluiting of abonnement. KPN kan niet zomaar extra geld gaan rekenen.
ronron1212
7 jaar geleden
Telefoon gaat tegenwoordig niet alleen meer via het koper net van KPN maar ook al via de kabel dus kpn heeft geen echte hoofdrol meer.
ronron1212
7 jaar geleden
KPN is als netwerkbeheerder verantwoordelijk voor alle koperlijn verbindingen in Nederland. De telefoonlijn die in de meeste woningen in Nederland binnen komt is daarom ook eigendom van KPN.
ronron1212
7 jaar geleden
Ín de meeste nieuwe woningen ligt tegenwoordig kabel @Inekez1
Inekez1
7 jaar geleden
Bij nieuwbouwwoning worden de eenmalige aansluitkosten betaald door de aannemer of investeerder. Die berekent dat door in de verkoopprijs of huurprijs. Net als de aansluitkosten voor gas, water en elektriciteit. (gas en elektra kosten ± 900 per stuk). En daarbij worden naast de eenmalige aansluitkosten ook nog maandelijkse kosten voor netbeheer in rekening gebracht. Netbeheerder brengt het in rekening bij de leverancier en de leverancier brengt het in rekening bij de bewoner. Bij een bestaande woning waar een bewoner een nieuwe of extra telefoonlijn wil laten aanleggen, betaalt de bewoner zelf de aansluitkosten. Is het de eerste aansluiting op dat adres (dus geen 2e lijn voor kantoor aan huis) en neemt de bewoner een abonnement bij KPN, dan worden er geen aansluitkosten berekend. Dàt (en alleen in dit geval!) is het een investering van KPN, die ze hopen terug te verdienen door nieuwe abonnee. Misschien dat KPN anno 2016 / 2017 niet meer verplicht is elke aanvraag ook uit te voeren, maar in 2015 was dat nog wel. Ik ben toen verhuisd naar een bestaande woning zonder eigen telefoonaansluiting en heb het toen allemaal uitgezocht. KPN wilde Online 325 euro in rekening brengen voor het maken van een nieuwe aansluiting voor HUN abonnee en Online wilde die kosten aan mij doorberekenen. Ik heb toen besloten om gedurende 12 maanden maar via KPN te bellen en via Online te internetten in plaats van het internet+bellen van Online.
ronron1212
7 jaar geleden
In je huis heb je dus koper laten aanleggen voor telefoon? Je had bij online gewoon telefoon kunnen nemen via hun kabel.
ronron1212
7 jaar geleden
Zo had ik een kpn aansluiting die ik niet gebruikte omdat ik alles via de kabel van ziggo had. Nu een losse kabel aansluiting en alles over de kpn lijn.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@ronron1212 "Je had bij online gewoon telefoon kunnen nemen via hun kabel." En wat is "hun kabel" dan? Handig is het als je spreekt in Coax, DSL(vroegere telefoonkabel) of glasvezel. Maar of het is DSL, wat dus volgens mij de kabel is die KPN moet aanleggen, of glasvezel wat je niet zomaar als alternatief kan noemen omdat het nog weinig voorkomt.
ronron1212
7 jaar geleden
Het gaat daar om online dus waar heb ik het over. Niet over kpn of wat dan ook. Gewoon de kabel die in het huis komt voor tv en radio. Waar tegenwoordig ook telefoon en internet over heen komt. Dus niet het koperen netwerk van KPN.
Inekez1
7 jaar geleden
@ronron. "Je had bij online gewoon telefoon kunnen nemen via hun kabel." Wat zou dan 'hun' kabel zijn? Coax of tv-kabel ofzo is hier ook niet. En ik wil geen tv-abonnement, dus ga dat ook niet laten aanleggen. Glasvezel komt hier pas in 2018 in de regio. Als ik direct bij die aanleg een aansluiting en abonnement neem, is de aansluiting gratis. Maar maandelijks moet ik dan bijna 50 euro meer betalen voor mijn internet dan nu, dus dat ga ik niet doen. Als ik ga verhuizen en een volgende bewoner wil wel een glasvezel aansluiting, dan zal die daar de aansluitingskosten voor moeten betalen + de abonnementskosten. Er moet dan later speciaal een bedrijf voor komen om opnieuw te graven en dingen aan te sluiten en dat is dus niet gratis.
ronron1212
7 jaar geleden
gewoon de kabel die in het huis komt voor tv en radio. Als je internet neemt heb je altijd tv erbij.
Inekez1
7 jaar geleden
In mijn geval: die kabel die volgens jou 'gewoon' het huis in komt voor tv en radio is hier dus niet. Als iemand een huis bouwt en geen kabels voor tv en telefoon laat aanleggen, dan zijn die er dus niet. Ik geef toe: komt niet veel meer voor in Nederland, maar zeker in het landelijke buitengebied is het niet vanzelfsprekend dat alle nutsvoorzieningen in elke woning aanwezig zijn. Op sommige adressen is het gewoon onmogelijk om kabel-tv te krijgen, omdat ze dan voor 1 woning een kilometer kabel moeten gaan ingraven. Die mensen kijken tv via schotel (vroeger met een antenne op het dak). In steden waar alle kabels een meter voor je gevel in de stoep zitten, is het wellicht anders geregeld en hebben alle woningen in 1 keer een aansluiting gekregen om te voorkomen dat elke keer de stoep overhoop gegraven moet worden.
ronron1212
7 jaar geleden
Ja dat kan als je in een eenzaam gebied woont is alles anders.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"gewoon de kabel die in het huis komt voor tv en radio. Als je internet neemt heb je altijd tv erbij."
@ronron1212 Met zo'n uitspraak is het voor iedereen duidelijk dat je niet weet waar je over spreekt. Nogmaals er zijn 3 gebruikte technieken -Glasvezel (nieuw en zeker niet overal)
-Coax (Wat vroeger enkel analoge TV was nu 90% Ziggo)
-Koper (Wat vroeger enkel analoge telefonie was nu en toen KPN (PTT). Online en Tele2 gebruiken het netwerk van KPN voor hun DSL abonnementen. https://www.providercheck.nl/blog/bericht/451/tele2-en-onlinenl-hebben-nieuwe-deal-kpn-gebruik-netwerk "Het gaat daar om online dus waar heb ik het over. Niet over kpn of wat dan ook. Gewoon de kabel die in het huis komt voor tv en radio. Waar tegenwoordig ook telefoon en internet over heen komt. Dus niet het koperen netwerk van KPN." Online gaat dus juist over het netwerk van KPN. De technieken zijn verandert, eerst was het enkel telefoon, toen kon je met diezelfde lijn een inbelmodem gebruiken, later werd ISDN mogelijk en nog later ADSL, nu VDSL en sneller. Jij hebt dus zonder dat je dat realiseert te maken met KPN. Als het KPN-netwerk plat gaat, gaat jouw lijn net zo hard mee. Net zoals dat jij te maken hebt met het netwerk van Pro-rail ook al betaal je aan de NS.
ronron1212
7 jaar geleden
Jammer dat je niet kunt begrijpen dat een kopernetwerk waarvan in de meeste huizen een aansluiting zit kpn. Er daarnaast ook nog een kabel binnen komt die niet van kpn is maar van een kabel maatschappij lang geleden ik weet het jaar niet meer is die in de meeste huizen aangelegd voor toen alleen tv en radio.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Misschien zou het makkelijker te begrijpen zijn als je uitlegt in technische termen wat je bedoelt. Daarnaast zou het helpen als je in volzinnen zou praten. In welke techniek krijg jij internet en TV aangeboden? Glas (nee)
Coax (ook wel kabelinternet veelal ziggo)
Koper (vroegere telefoon) Je laatste reactie lijkt te wijzen op coax.
ronron1212
7 jaar geleden
Koper tegenwoordig nog steeds telefoon maar ook internet en tv en radio en internet. Gewoon via de telefoon aansluiting. Kabel is een ander gebeuren ziggi en andere bieden al deze diensten ook aan maar dan via de kabel en niet de kpn kabel ik heb beide in huis gebruik alleen de kpn en niet de andere kabel die ook in huis ligt. Heb die wel gebruik voor ziggo al maar door de problemen met ziggo zijn wij overgestapt op onze kpn aansluiting die van koper is oude telefoon aansluiting alles in een nu via de koperen leiding van kpn dit is het laatste wat ik hieraan besteed je wil het begrijpen of niet. Twee manieren waarop ik alles kan krijgen en dat is in vele huizen waarin ik heb gewoon zo geweest. dus twee manieren waarop een leiding binnen komt een kpn aansluiting (oude manier van telefoon) en al heel lang een kabel in een ander doosje waar vroeger alleen tv en radio op binnen kwam maar al heel lang ook alles op binnen kan komen.
https://www.google.nl/search?q=kabel+aansluiting&tbm=isch&gws_rd=ssl https://www.google.nl/search?q=kpn+aansluiting&tbm=isch&gws_rd=ssl
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zo nu zijn we er dus. Dat zeggen we, je hebt altijd te maken met KPN en hun koperdraad die je woning binnenkomt als je DSL van online.nl wil. Of je nu online.nl als provider kiest of KPN als provider. Je zei eerst van niet. "Het gaat daar om online dus waar heb ik het over. Niet over kpn of wat dan ook." Als je met Online.nl dealt deal je ook met KPN (online heeft namelijk een deal met KPN, ze leveren alleen een abonnement KPN "levert" het netwerk). Als je een abonnement van Ziggo afneemt deal je niet met KPN, dan maak je namelijk gebruik van een ander netwerk. Namelijk het coaxnetwerk (oude TV-aansluiting).