Vind internet alles terug wat je hebt gestuurd?Bijvoorbeeld met watsapp.En wie kunnen en mogen dat allemaal zien?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Internet
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Vraag is niet te begrijpen. Het internet is niet iets wat actie onderneemt. En nee, normaliter wordt er niks gedeeld van een chatapp, dan zou niemand deze gebruiken. De enige die de whatsapp gesprekken zou kunnen bekijken zijn de makers.

Antwoorden (1)

"Internet" is niet meer dan een netwerk van computers. Het leeft niet en zal zelf niets terug vinden.

De een deel van de computers zijn "servers". Dat zijn computers waar informatie op staat, of op gezet kan worden. Computers met browsers of apps kunnen die informatie dan benaderen of aanvullen.
Die servers hebben eigenaren die die apparaten onderhouden. Zij zijn ook de genen die bepalen wie wanneer tot welke informatie toegang hebben. Per server kan dat dus anders zijn.
De servers van Facebook zijn heel anders ingericht dan die van b.v. de belastingdienst.

Veel servers staan ook toe dat zoekmachines als Google hun informatie bekijkt. Google slaat een vereenvoudigde versie van die informatie zelf ook op. Veel van de essentie van de informatie is dus vaak op meerdere servers, voor verschillende doeleinden opgeslagen. Allemaal zijn ze anders ingericht en allemaal hebben ze andere mensen die bij de informatie op die servers kunnen. Feitelijk is er dus geen zinnig woord te zeggen over hoelang en waar PUBLIEKE informatie op het internet rond blijft hangen.

Whatsapp berichten zijn tegenwoordig versleuteld. Die informatie is wellicht op meerdere servers terug te vinden, maar zal daar niet leesbaar zijn.

Dan hebben we nog de hackers en de geheime diensten. Die proberen via taps en achterdeurtjes ook de nodige informatie te vinden. Wat zij met de gevonden informatie doen is in nevelen gehuld. Soms komt besloten informatie zo toch in publieke ruimten terecht waardoor het zich weer makkelijk verspreid.