Waar wordt alles op het internet opgeslagen?

Hallo

ik stel me de vraag waar alles dat op het internet (foto's, filmpjes, tekst...) staat wordt opgeslagen. laast zag ik een aflevering van Southpark en Internet was daar 1 gigantisch harde schijf. Maar klopt dit wel, zo ja, waar ligt deze dan?

Dank

7 jaar geleden
in: Internet
5.4K
bamibal
7 jaar geleden
https://www.youtube.com/watch?v=iDbyYGrswtg
Ritsuka
7 jaar geleden
@bamibal je was mij voor, ik wilde dit filmpje ook al posten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zonder te kijken; IT crowd ;-)
@Weeter, voor de zekerheid: dit is satire, het antwoord op je vraag is "nee, dat klopt niet". Reddie heeft een prima kort en helder antwoord gegeven.

Antwoorden (2)

Dat wordt meestal opgeslagen op de server waar je internet pagina van krijgt.
Dat zijn dus heel veel servers verspreid over de hele wereld.
En het hoeft niet op één harde schijf te staan. Het kan over vele harde schijven verdeeld zijn.
7 jaar geleden
erotisi
7 jaar geleden
Geldt dat ook voor dingen die opgeslagen zijn in 'the cloud'?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
@erotisi
"the cloud" is een ander woord voor "internet". Dit omdat internet in veel plaatjes vaak gesymboliseerd wordt door een wolk. Een wolk is een goed symbool omdat het net als internet groot, vormeloos en soms met wat vage grenzen is.
Het internet is een netwerk van computers.

De aangesloten computers zijn grofweg in 2 funkties te verdelen: je hebt client computers en servers.

De client-computers, dat zijn de computers met de browsers zoals b.v. Internet Explorer of Firefox. Dit zijn de computers bij de gebruikers thuis.

De servers zijn de computers met bepaalde taken en informatie. Een server kan b.v. een webpagina verzorgen. Deze pagina staat dan bij die server op de harde schijf.

Wanneer de gebruiker die pagina wil zien, dan vraagt hij die op via de browser op de client-computer. Die client-computer gaat op zoek naar de juiste server en haalt daar de gegevens van internetpagina op om deze vervolgens aan de gebruiker te tonen.

Maar er zijn vele, vele internet pagina's. En dat is nu het mooie van internet: doordat al die servers, elk met hun eigen harde schijf, aan elkaar gekoppeld zijn kan een client computer van heel veel servers de pagina's halen en zo staat de gebruiker gigantisch veel informatie ter beschikking.

Naast webpagina's heb je nog meer soorten servers op het internet, zoals b.v. mailservers, die het e-mail verkeer verzorgen, of zoekmachines die alle webpagina's proberen te indexeren, of denk eens aan een cloud-service.

Sommige taken zijn zo groot dat ze niet door één server af te handelen zijn. Neem een site als facebook. Die is zo groot dat een slim systeem van facebook er voor zorgt dat de taken verdeeld kunnen worden over meerdere servers, elk weer met hun eigen harde schijven. Zo ontstaan hele 'serverparken' met soms wel vele honderden computers.

De informatie op het internet is dus verdeeld over vele kleine brokjes over de hele wereld. Her en der zijn er wel plekken waar grotere delen van die brokjes worden opgeslagen worden. Echter doordat alles via het netwerk verbonden is lijkt alles van één grote harde schijf te komen, maar dat lijkt alleen maar zo.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+ mooie en begrijpelijke uitleg van iemand die inderdaad van de hoed en de rand weet.