is het technisch gezien mogelijk om verstuurde berichten terug te halen?

Ik heb het zo vaak, dat ik een bericht verstuur, op Whatsapp, Messenger, SMS, email... dat ik graag zou verwijderen, voor de bestemmeling het leest. Zou het technisch gezien mogelijk zijn om een app of zo te ontwikkelen die dat kan? Ik vermoed namelijk dat ik niet de enige ben die wel eens spijt heeft van een verstuurd bericht.
O ja, je hoeft niet te reageren met: je moet gewoon wat langer nadenken voor je iets verstuurd, of: als je twijfelt, niet doen of: stuur gewoon geen berichten meer.
Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Internet
1.5K
Amadea
8 jaar geleden
Die mogelijkheid ken ik alleen van mailverkeer binnen een bedrijf. Dus op dezelfde server verzonden en te ontvangen. Daar kan je alle nog niet geopende berichten verwijderen.
Amadea
8 jaar geleden
In jouw geval zou dan in het programma ingesteld moeten worden dat eerst nog de vraag "Weet u zeker dat u dit bericht wilt verzenden?" gesteld wordt. Met daarbij de plicht daar eerst een tiental seconden over na te denken. Dus dat je het dáárna pas kunt versturen.

Antwoorden (2)

Technisch is zoiets mogelijk. Dus als je een nieuwe communicatie-app ontwikkelt kan je die zo ontwerpen. Zelfs zo dat je het bericht kan wissen op afstand na dat het gelezen is.

Maar je kan niet zonder medewerking van de originele ontwikkelaars een app ontwikkelen die berichten van bestaande services zou wissen. Althans dan zou je de server moeten hacken, en/of ongevraagd een actie uitvoeren op iemand anders telefoon.

Groter probleem blijft sowieso dat je gewoon een andere app zou kunnen maken die alle inkomende berichten ergens anders heen kopieert*. Of met bijv whatsapp dat iemand je bericht binnen tellen leest.

*Dat gebeurde bij snapchat al snel
https://nl.wikipedia.org/wiki/Snapchat
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bij Whatsappen en SMS kan het niet. Verzonden is verzonden. Messenger ken ik niet, maar ik verwacht daar hetzelfde.

Bij email kan het soms wel, maar ALLEEN als de ontvanger het emailprogramma NIET open heeft staan (en daardoor binnen heeft gehaald). In bijv. Outlook kan je je bericht 'intrekken'. (Of het ook in de webmail-versie kan, weet ik niet zeker.)
Dat dat uiteraard alleen werkt als de ontvanger het bericht dus nog niet heeft opgehaald van de mailserver, is logisch.
Omdat de meeste mensen tegenwoordig hun email automatisch ook binnenhalen op hun smartphone, die altijd aan staat, heb je tegenwoordig weinig kans je verzonden mailtje nog in te trekken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
De vraag is niet of het met de huidige apps niet kan , maar of het TECHNISCH mogelijk is een app te maken waarbij je een bericht terug kan trekken (lees: wissen op afstand) en dát kan wel degelijk !