Is alles op youtube legaal? Speelt het ook een rol in welk land je woont?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Internet

Antwoorden (1)

Nee. Niet alles. Zo staan er bijvoorbeeld genoeg liedjes op waar wél auteursrecht op rust, maar waar geen claim bij inbreuk voor wordt gemeld. Dat kan omdat de artiest of het platenlabel niet elk uur van de dag aan het screenen is of zijn of haar liedje er op staat. Dus als YouTube dit niet weet, ondernemen ze ook geen actie. Maar dat maakt het nog niet legaal.

Sommige artiesten gedogen het en dienen geen claim in, omdat het soms ook weer reclame voor hun muziek is. Er zijn gevallen bekend van artiesten die zelfs bekend geworden zijn door illegale posts op YouTube. Dat geldt natuurlijk evenzeer voor filmpjes. Denk maar eens aan Kabouter Wesley, die zijn succes voor het grootste deel te danken heeft aan YouTube (overigens zijn die uiteindelijk wel grotendeels verwijderd).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+Overigens hoef je als eindgebruiker niet bang te zijn dat de politie morgen bij je aan de deur staat omdat je op een youtubelink hebt geklikt waar auteursrechterlijk materiaal op staat welke niet met de toestemming van de rechthebbende is geplaatst. Dit probleem zal alleen bij de plaatser en youtube uitgevochten worden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Klopt helemaal. Je mag ook nog steeds alles downloaden (want dat is het kijken naar een stream van YouTube ten slotte ook), ongeacht of het legaal of illegaal is. Uploaden van auteursrechtelijk materiaal is echter verboden en daarom strafbaar. Er is echter al jaren een lobby om ook het downloaden van illegaal materiaal te verbieden en te bestraffen, maar dat is er nog steeds niet door.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat was mijn riedeltje twee jaar geleden ook, echter blijkbaar heb je dit helemaal gemist: http://tweakers.net/nieuws/95335/kabinet-nederland-heeft-per-direct-downloadverbod.html http://www.nu.nl/binnenland/3748520/downloadverbod-per-direct-van-kracht-in-nederland.html
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Owh, listig XD