Hoeveel GB internet verbruikt een gemiddelde huishouden in Nederland per maand?

Ik kan van alles vinden over het mobiele verbruik, maar niks over het verbruik thuis. Dit neemt natuurlijk elk jaar toe, maar op hoeveel GB "staan" we dit jaar?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Internet
9.1K

Het beste antwoord

Nederland heeft twee grote knoopppunten (exchange points) voor vast internet, de AMS-IX en NL-ix. Nederland heeft ongeveer 7 miljoen breedbandaansluitingen.

Op een lijstje op wikipedia staat de gemiddelde transfer per seconde voor de knooppunten, zeg G. Het dataverkeer per maand is dan G * 60* 60 * 24 * 30.

Je komt dan voor AMS-IX op 6443712000 GB per maand en voor
NL-ix op 1604448000 GB per maand.

Samen komt dat op 8048160 TB per maand. Met 7 miljoen vaste aansluitingen kom ik dan op een gemiddelde van 1,15 TB per maand per aansluiting.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat is dan toch best veel. Het komt gemiddeld neer op 38 GB per dag!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Deze berekening is echter wel volledig scheef. De AMSIX is het grootste knooppunt van Europa en daar gaat dan ook een fors deel van al het Europese en zelfs transatlantische verkeer overheen. En dus niet alleen van 7 miljoen Nederlanders! Het werkelijke aantal gigabytes per maand ligt dus vele malen lager!