Is er onderzoek gedaan naar hoeveel reclame op 1 website nog zin heeft?

Soms zie je websites die vol staan met banners die allemaal tegelijkertijd de aandacht op proberen te eisen. Maar wat is dan nog het effect op de consument als deze overspoeld wordt met zoveel reclames? Is hier onderzoek naar gedaan (reclamedichtheid?!) en wat was de uitslag?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Internet
1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Lol....ik ben benieuwd. Uit persoonlijk oogpunt kan ik je alleen maar zeggen dat teveel reclame er bij mij voor zorgt dat ik een site vermijd, of een adblokker installeer ;-)
SimonV
8 jaar geleden
Google downgrades een site met teveel ads. Dus dat remt adverteren hopelijk wat. http://searchengineland.com/google-updates-page-layout-algorithm-go-sites-top-heavy-ads-183929
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik vrees dat dat toch niet helemaal werkt ; want dan zou je van deze site gewoon geen hits krijgen als je wat zoekt - en het tegendeel is waar.

Het beste antwoord

Ja, er is wetenschappelijk onderzoek gedaan naar dit fenomeen. In de literatuur wordt het 'advertising clutter' genoemd. In de bronnen noem ik er 2, maar in werkelijkheid betreft het een groot aantal verschillende studies.

Er bestaat -zoals gebruikelijk bij wetensch. onderzoek- niet 1 benadering met maar 1 uitkomst. Echter, in het algemeen wordt gesteld dat effecten niet zozeer afhangen van de daadwerkelijke hoeveelheid reclame (op een website, maar ook in een tijdschrift, op tv, etc.). Eerder hangen effecten af van de ervaring door een gebruiker dat het doel wordt onderbroken:
*Is iemand bijv. heel gericht op zoek naar iets, dan kan 1 reclame al worden ervaren als een teveel en kunnen effecten van 'clutter' optreden. Ben je wat vrijblijvender aan het surfen, hoeven meerdere reclames niet als een teveel worden ervaren en hoeven er dus geen effecten van 'clutter' op te treden.
* Verder is ook de mate van controle die gebruiker heeft over het verschijnen van de reclame van belang (reclame interrumpeert of kan heel snel weggeklikt worden). Ook hier kan 1 reclame (die je niet kan wegklikken en je taak onderbreekt) al zorgen voor een ervaren clutter en dus voor effecten hiervan.

Effecten van ervaren clutter zijn ondermeer:
-vermijdingsgedrag (het niet meer bezoeken van de site bijv.)
-herinnering van de reclame-inhoud neemt af
-last but not least: de waargenomen kwaliteit van de redactionele inhoud neemt af. M.a.w.: men krijgt minder waardering voor de inhoud van de website zelf.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik kan ze uit ervaring allemaal onderschrijven ; reclame: geen punt, voor niks gaat de zon op. reclame die zich opdringt als ik andere prioriteiten heb : groot punt.
Als ik niet al tijden een adblocker had en NU voor het eerst op GV zou komen zoals het er NU uitziet, zou ik de site eigenlijk niet serieus kunnen nemen.

Andere antwoorden (1)

Naar de aard en hoeveelheid van reclame wordt heel veel onderzoek gedaan. Vanuit ons kapitalisme is er een enorm R&D-budget beschikbaar om dit te financieren. Bedrijven zoals Google (YouTube) en Facebook - die reclame als core-business hebben - zijn er heer en meester in.

Nu noem ik bewust die twee bedrijven omdat ze relatief weinig reclame aanbieden. Zij weten donders goed wat de balans moet zijn om veel bezoekers te blijven trekken: weinig. Google biedt adverteerders dus een massa bezoekers en weinig concurrerende reclame; zijnde de reden waarom advertentieruimte op Google schreeuwend duur is. Met Googles bezoekersaantal is de marktwaarde van een advertentie gi-gantisch. Het is een kwestie van een balans te vinden.

De sites die jij bedoelt zijn typische gevallen van overkill. De reden daarvoor is dubbel. Ten eerste is de advertentieruimte op die site goedkoop (relatief weinig bezoekers en veel advertentieruimte) zodat kleine ondernemers eerder hiervan gebruik maken. Zij hebben liever hun advertentie op veel sites. De tweede reden is dat die kleine ondernemers weinig afweten van wat nu net een goede balans is om op te vallen. In het engels heet dat 'penny wise, pound foulish.'

Over het onderzoek zelf... Het is vreemd genoeg het vakgebied van de geografie die hiervan de ontwikkeling doet (samen met de psychologie) en de marketing die er natuurlijk gebruik van maakt. Het gaat als volgt: je zet een hoop testpersonen voor een scherm en laat ze willekeurige pagina's zien. Ondertussen film je de ogen van je proefpersonen. Als je dat een beetje goed calibreert, kan je terugrekenen waar die persoon naar keek (eye-tracking). Vervolgens wordt daar een dichtheidskaart (vandaar de geografie) van gemaakt waarop dan weer ruimtelijke analyses worden losgelaten. Zo weet je waar mensen veel naar kijken.

Het gevoel dat je hebt, is volkomen terecht. Het is te veel. Mesen zijn er gewoon aan geraakt en zijn er dan ook heel goed in geworden om advertenties te filteren en gewoon te negeren. In bepaalde situaties kreeg een grote banner, centraal op de pagina, geen enkele aandacht van een heel batterij proefpersonen. Men is daarom ook steeds op zoek naar betere manieren op reclame aan de man te brengen.