Mag je zomaar copyright op je website zetten?

Mag je zomaar zo'n © van copyright op je website zetten? En wat voegt het eigenlijk toe?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Internet
2.7K

Het beste antwoord

Het copyrightteken mag je zomaar op je website zetten, zoals de meeste websites ook doen. Eigenlijk voegt het niks toe, omdat anderen niet zomaar iets mogen overnemen van jouw website, maar het is gewoon om duidelijk te maken dat je niet wilt dat anderen iets overnemen (je kunt namelijk ook zeggen dat je iets over mag nemen onder bronvermelding bijvoorbeeld).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De algemene regel is in principe dat alles wat iemand maakt beschermd wordt door de copyright. Het auteursrecht ontstaat in de meeste landen (waaronder Nederland en België) van rechtswege, als gevolg van de Conventie van Bern (1886). Men hoeft niets te deponeren of te registreren. Je hoeft hier niks voor aan te vragen, betalen of wat dan ook. Vermelden of een werk auteursrechtelijk beschermd is, zoals met het symbool ©, met het woord copyright of met een zin(snede) zoals 'dit werk is auteursrechtelijk beschermd' heeft in verreweg de meeste situaties geen invloed op de beschermde status. Deze ontstaat namelijk van rechtswege. Vaak wordt daarbij ook nog het jaartal van de start van de website gegeven en het huidige jaartal. Zoals: 'Copyright 2002 - 2015'