Waarom is het @ teken gebruikt voor de mail, en niet bijv. # of & ?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Internet
10.4K

Het beste antwoord

Het huidige gebruik in e-mailadressen zou bedacht zijn door Ray Tomlinson, die een teken zocht om de naam van de gebruiker te onderscheiden van de machine die de e-mail verzond. Hij wilde daar een teken voor gebruiken dat in elk geval niet in namen voorkwam. Hij koos toen uit de leestekens op zijn toetsenbord, tamelijk willekeurig, voor het @-teken.

Het apenstaartje is dus niet uitgevonden voor internet; het zat al op het toetsenbord dat Tomlinson gebruikte. Het apenstaartje is dan ook een vrij oud teken. Amerikaanse boekhouders gebruikten het in elk geval al in de negentiende eeuw in de betekenis 'at the cost of'; het werd (ook toen al) uitgesproken als 'at'. 30 flessen @ 14,95 betekende dan hetzelfde als '30 flessen à 14,95'. Het teken zelf is waarschijnlijk een ligatuur: een versmelting van twee letters. Een bekend voorbeeld van een ligatuur is het &-teken (de ampersand), dat een versmelting is van de letters e en t. Het @-teken is waarschijnlijk een versmelting van de a en de c van 'at the cost of'.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Omdat het @-teken al een betekenis had.
Zoiets als 'bij', 'behorend bij'.
Dus Pietje-bij-Bedrijf.com
AWM
15 jaar geleden
Tegenwoordig wordt het het meest gebruikt in e-mailadressen, bijvoorbeeld: jantje@eenprovider.com. In 1971 werkte een programmeur, Ray Tomlinson, aan het ARPANET project, dat later uitgroeide tot het huidige internet. Toen hij het idee kreeg om berichten aan andere gebruikers over het netwerk te zenden, had hij een symbool nodig om in adressen de naam van de persoon en de naam van de computer waarop ze waren aangesloten te scheiden. Hij keek naar zijn toetsenbord en koos het weinig gebruikte @-teken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als aanvulling op de overige antwoorden: het @ werd in de vroege oudheid al door de oude Grieken gebruikt in de boekhouding. @ stond in die context voor 'amphora'.
3@ Retsina stond dus voor 3 kruiken (amphora) wijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
At (@) betekend 'aan', dus bij een e-mail geef je aan 'aan' welke maatschappij (hotmail, yahoo, etc.) iemand verbonden is.