Wat is de snelheid van mijn wifi?

Stel: mijn provider geeft mij 160mbts download aan internet. Is dat dan ook de werkelijke snelheid van mijn wifi als ik een router heb die 1300mbts aan kan? (In theorie)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Internet
1.3K
gvrox
9 jaar geleden
Wat is mbts ? Ik neem aan dat je Mbps bedoelt -> megabit per seconde.

Antwoorden (3)

Nee, dat zal nooit de werkelijke snelheid zijn.
De snelheid van een draadloze verbinding is van ontzettend veel factoren afhankelijk. Louter het feit dat het signaal zich door de lucht verspreidt levert al signaalverlies op.
Daarnaast zijn voornamelijk de volgende zaken van invloed op de kwaliteit van het signaal:
- Metalen ondervloeren bij laminaat
- Staal in muren/vloeren
- Magnetrons
- Afstand tot de router
- Stand van de router
- Hoeveelheid verkeer op het draadloze kanaal waar jij op zit
- Instellingen van de router (zoals QoS)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als de router 1300mb/s aan kan dan kan het best wel eens dat je 160mb/s haalt (of althans zo lees ik de vraag). De router zal maar ~1/8 van zijn maximale theoretische snelheid hoeven te halen. Het lijkt erop of je leest of je 1300mbp/s kan halen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ook 160 mbps is niet volledig haalbaar. Met een ideale opstelling kan je er tegenaan zitten, maar WiFi betekent per definitie signaalverlies, hoe gering ook. Misschien haal je 159,99 mbps, maar zodra er sprake is van een bekabelde maximaal haalbare snelheid, zal WiFi altijd (een tikkeltje) trager zijn, omdat er nu eenmaal een bepaalde afstand tussen de router en het eindapparaat zit. Dus nee, ik ga niet van 1300 mbps uit. ;)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+
Als alles goed is dan de laagste snelheid geldend. 160 mb/s over een 1300 mb/s router zal maximaal 160mb/s internetsnelheid geven. Let wel op dat ook je wifi-adapter in je laptop ook minimaal 160 mb/s aan kan.

Je netwerksnelheid zal ook daarvan af hangen (dus van de ontvangende apparaten).

Uiteindelijk is elk apparaat en elke verbinding een schakel. De zwakste schakel bepaalt de uiteindelijke snelheid.

Toegevoegd na 7 minuten:
http://tweakers.net/productreview/66279/asus-rt-ac66u.html

Deze reviewer haalt 20-25Mb/s 160-200Mbit/s dus het antwoord kan zeker ja zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor de reacties!
Het antwoord is Nee.

De snelheid van je internet heeft meerdere factoren.
Jij geeft aan dat het 160mbts is en je router 1300mbits aan kan (in theorie).
Dan zit je nog met de volgende punten:
- Op welke frequentie wordt je wifi uitgezonden
- op welk kanaal (zitten er veel mensen in de buurt op hetzelfde kanaal te storen/zenden)
- hoe ver zit je van je router af
- hoe goed komt het signaal bij je terecht (moet het niet eerst door 10 muren met gewapend beton)

maar ook heel belangrijk: hoeveel mbits kan mijn wifi-kaart in de computer/laptop/tablet aan.
Kan die maar maximaal 54mbts ontvangen, dan zul je hier dus nooit boven gaan zitten ondanks dat je router wel 1300 kan zenden.