Mag je YouTube-video's zonder toestemming uitzenden?

Voor een nieuwsitem heb ik beelden nodig. Is het volgens de richtlijnen toegestaan om zonder toestemming van de originele eigenaar van het materiaal uit te zenden? Het gaat hier om YouTube-video's.

Toegevoegd na 1 minuut:
Met uitzenden bedoel ik uitzenden via een tv-zender

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Internet

Antwoorden (2)

Dit is alleen toegestaan als er toestemming is gegeven door de ORIGINELE eigenaar van het beeldmateriaal. Zo niet, dan mag dit alleen in huiselijke kring worden getoond.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat hangt ervan af in welke context je de video gebruikt. Youtube is in principe een site die leeft door te delen. De video's mogen dus door iedereen gezien worden, waar dan ook, met wie dan ook. Maar als jij de beelden van een andere gebruiker in jouw creaties gebruikt, zou ik altijd even een link in de description zetten naar de originele eigenaar. Verder zou het netjes zijn als je ze even om toestemming vraagt, maar dit is niet verplicht.