Kan een e-mail 'gevolgd' worden?

Kan een verzender van een email op een bepaalde manier volgen aan wie de mail doorgestuurd wordt?

Vroeger (de laatste tijd valt het gelukkig mee) kreeg je bijvoorbeeld veel van die kettingbrieven waarbij verzocht werd om de mail naar zo veel contactpersonen te verzenden omdat voor iedere mail een bepaald bedrag ten goede zou komen aan de behandeling van een ernstig ziek kind.
Het leek me toen al onlogsich dat het mogelijk zou zijn om te kunnen achterhalen dat een mail doorgestuurd zou worden, alleen al door beveiligingen van mailsystemen.

Maar hoe zit dat bijvoorbeeld bij betaalde nieuwsbrieven; is het doorsturen hiervan op enige manier te achterhalen door de uitgever?

Zo ja, hoe?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Internet
10.1K

Het beste antwoord

In principe is het niet mogelijk te achterhalen waar een email naartoe wordt doorgestuurd. Wat dat betreft is een email hetzelfde als gewone papieren post.

Er zijn wel trucs om het wel enigzins mogelijk te maken, maar die trucs zijn niet betrouwbaar. Ze geven wel enige indruk.

Wat er gedaan wordt is een plaatje in de email opnemen. Dat plaatje wordt dan niet meegestuurd met de email; in plaats daarvan wordt een link meegestuurd naar het plaatje, waarbij dat plaatje op een webserver staat (ergens op het Internet dus, in gewonemensentaal).

Veel emailprogramma's zien die link, halen het plaatje op vanaf het Internet, en tonen het plaatje in de email. Jij ziet dan gewoon een email met een plaatje erin.

De webserver kan dan bijhouden hoe vaak het plaatje wordt opgevraagd, en vanaf hoeveel verschillende IP-adressen dat gebeurt. Zonder opsporingsbevel is het echter niet mogelijk te achterhalen welke persoon bij een IP-adres hoort.

Deze methode is om een aantal redenen onbetrouwbaar.

--  Veel emailprogramma's halen zulke plaatjes niet op, uit veiligheidsoverwegingen.
--  Eén persoon kan zijn email vanaf verschillende computers bekijken. Het systeem denkt dan dat meerdere personen het bericht hebben bekeken, terwijl het steeds dezelfde persoon is.
--  Bij bedrijven en thuisnetwerken delen meerdere personen hetzelfde IP-adres. Het systeem denkt dan dat één persoon het bericht vijf keer leest, terwijl in werkelijkheid vijf personen het bericht één keer lezen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dat plaatje dat in de email staat kan trouwens ook een onzichtbaar plaatje zijn. Bijvoorbeeld een transparant (doorzichtig) plaatje van 1 bij 1 pixel. Dan merk jij niet eens dat er een plaatje in je email zit.
Cryofiel
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee, je kunt niet zien of traceren naar wie de ontvanger de email door gaat sturen. Misschien wel mogelijk middels malware/virussen/wormen ed, maar normaal gesproken is dit niet mogelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Net wat ik dacht, +1 Maar misschien komt er nog iemand langs die anders weet.
Je ziet het wel eens in televisie series dat ze een afzender aan het traceren zijn, toevallig heb ik het pas nog in de serie "24"gezien.
je zien dan allemaal lijntjes lopen via een wereld kaart omdat de afzender hem niet "traceer"baar wilt maken.
Het lijkt mij dus wel mogelijk met bepaalde software, maar volgens mij is dat niet voor ons weggelegd als gewone "leek".
( ok ik weet dat je niet alles op tv moet geloven maar het lijkt mij ook wel mogelijk dat het zou kunnen)