Hoe werkt nu het apparaatje van het internetbankieren?

Er wordt geen verbinding gemaakt en toch moet je een nummer invoeren waarvan de computer weet dat deze klopt?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Internet
2.7K

Antwoorden (6)

Meestal moet het serienummer van het apparaatje ingevoerd worden. Daarna voer je een getal in dat op het scherm staat. Daar wordt een berekening mee gemaakt en de uitkomst voer je in. Aan de kant van de bank wordt een zelfde berekening gemaakt en de uitkomst wordt gecontroleerd. Bij een match mag je doorgaan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De bank weet je pas info en je pincode.

Op je pas staat je pincode versleuteld en nog wat andere info

Als je een bepaald getal krijgt kan het apparaatje daarmee in combi met je pincode en andere info op je pas een formule uitvoeren en een ander getal maken.

De bank heeft ook deze info dus kan hetzelfde getal maken.

Als jij de formules kent en alle info zelf hebt, kun je met een rekenmachine waarschijnlijk hetzelfde.

Om welke info het precies gaat weet ik niet, ik denk pincode, pasnummer, rekeningnummer. (maar misschien nog meer)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zit waarschijnlijk ingeprogrameerd op de chip. Op een bepaald tijdstip word een nummer gemaakt en bij de bank word gecontroleerd of dat het juiste nummer is voor dat tijdstip.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
en die berekening is ook nog eens tijd gebonden. Je kunt een bepaalde gegenereerde code namelijk maar een beperkte tijd gebruiken. Als je dus te lang wacht met het invullen van de code krijg je op de website een foutmelding.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Digipass is de merknaam voor een token van het bedrijf Vasco Data Security. Digipass wordt gebruikt voor 2-factor authenticatie. Het meest wordt dit toegepast voor een beveiligde toepassing voor internetbankieren.

Er bestaan een aantal types Digipass, de grote groepen zijn:

* De GO familie: dit zijn toestellen met slechts 1 knop
* De 300-familie: dit zijn toestellen met een volledig numeriek toetsenbord.
* De 8XX-familie: dit zijn toestellen met een kaartlezer zoals de Random Reader.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
twee weken geleden werd vrijwel dezelfde vraag gesteld door "Ehm". Als je zoekt op "random reader" vind je de vraag ( en antwoorden") terug.