Hoe gebruik ik Google optimaal?

Standaard dingen kan ik wel vinden via Google maar als ik wat dieper wil graven loop ik vaak vast.
Zijn er bepaalde slimmigheden waardoor je Google beter en optimaal kunt gebruiken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Internet

Het beste antwoord

Op Google zelf vind je een aantal tips. Zoek iets willekeurigs met Google, en kijk dan onderaan de eerste resultatenpagina. Daar staat onderaan "Zoektips" - klik daar eens op. Dat zijn de tips van Google zelf.

Op diezelfde resultatenpagina vind je bovenaan, naast de knop Zoeken, een link "Geavanceerd zoeken". Daarmee kun je veel meer opties geven. Uitleg staat erbij.

Onderaan de resultatenpagina staat weer "Zoek binnen resultaten". Dus als je zoekt en je krijgt teveel resultaten, kun je een extra zoekterm intypen, en die zoekterm gebruiken om je huidige resultaten te filteren - te reduceren dus.

Je kunt ook aanhalingstekens gebruiken. De volgende twee zoektermen geven heel verschillende resultaten:

        Goeie Vraag
        "Goeie Vraag"

Toegevoegd na 1 minuut:
Je kunt ook eens bij andere zoekmachines kijken. Neem bijvoorbeeld Clusty. Werkt net zo als Google, maar ordent de resultaten voor je. Standaard zie je gewoon alle resultaten, maar links in beeld zie je een aantal categorieën. Die bedenkt Clusty zelf; de categorieën zijn die zoekresultaten die logisch gezien bij elkaar horen. Kan erg handig zijn.

Toegevoegd na 21 minuten:
Nog een goede zoekmachine is Ixquick. Die heeft twee grote voordelen:
--  Hij slaat NIETS over jou op. Geen IP-adres, geen zoekgeschiedenis.
--  Als je wilt, kun je de sites waar de zoekresultaten staan, ANONIEM bezoeken.
--  Ixquick haalt zijn resultaten uit meerdere andere zoekmachines. Hoe meer van die zoekmachines een bepaald resultaat geven, hoe meer sterren Ixquick geeft. Een resultaat met veel sterren wordt dus door meerdere zoekmachines gezien als een goed zoekresultaat bij jouw zoektermen.
Cryofiel
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja je kunt de google search tips leren... http://www.google.com/support/websearch/bin/answer.py?hl=nl&answer=35892

en geavnaceerd zoeken... http://www.google.com/support/websearch/bin/answer.py?answer=35890

Als je dat kunt, dan gebruik je google optimaal...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Welnee, nog lang niet. Er zijn talloze andere handigheidjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vertel!
Een van de allerhandigste tips:

Als je een zin wilt zoeken, of twee of meer woorden na elkaar, waar geen andere woorden tussen mogen komen, gebruik dan aanhalingstekens aan het begin en het einde van de zin.

Voorbeeld:
Je wilt een songtekst opzoeken en kent een zin van het nummer uit je hoofd.

Je voert dan bijvoorbeeld in: "Hit me baby one more time".

Anders gaat Google naar alle losse woorden zoeken.
Nu vindt je deze woorden enkel in deze combinatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gebruik de advanced search mode en de juiste essentiële trefwoorden omdat mensen vaak niet goed nadenken over welke zoektermen van toepassing zijn.
Vooral domein gerelateerde zoektermen (site:domein.com) en "tussen aanhalingstekens gespecificeerde zoektermen" kunnen je resultaten al veel specifieker maken.