Hoe gevaarlijk is een 'tracking cookie'?

Mijn virusscanner geeft soms aan dat er bedreigingen zijn gevonden en hersteld. Dat klinkt serieus! Nou zou het gaan om een 'tracking cookie'. Maar hoe gevaarlijk is die eigenlijk? Wat doet zo'n tracking cookie en welk gevaar levert dat op?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Internet
4.7K

Het beste antwoord

Meestal niet gevaarlijk...

Wat is een cookie? Dat is een klein bestandje dan de maker van de site op jouw pc stalt om bij een volgende keer dat je zijn site bezoekt weer op de goede plek terecht komt... Daar is het voor bedoeld... Dus ga je naar Bol.com en zoek je naar boeken over honden, dan zal Bol.com dat bijhouden, maar dat mogen ze niet op hun eigen pc doen, dus die sturen hun info naar jou terug in de vorm van een cookie... Als je een volgende keer terug komt, dan weten zij jou te herinneren en dan kom je precies weer daar waar je interesse ligt... Dat is de goede manier...

Maar zoals alles kan ook dit verkeerd gebruikt worden... En dat doen sommige minder betrouwbare sites...
En dat zijn er nogal wat... (Meld misdaad anoniem is niet anoniem, bijvoorbeeld)...

Dus je virusscanner is erop getraind om die slechte cookies te verwijderen, maar dat kan niet altijd met 100% zekerheid worden beoordeeld... Dat nu is wat er gebeurt door de virusscanner, die geeft dat als keuze aan je terug: Moet ik dit behouden of niet?

Ik stel je voor om de voorkeuze van je virusscannes te accepteren, dus krijg je het advies om het te verwijderen doe dat dan... Dat is een goede stelregel...

Een tracking-cookie houdt veel meer bij dan alleen iets op die ene site... Die houdt bijvoorbeeld bij waar je heen gaat op het net en dat verklapt dat cookie dan aan die ene site... Dan kunnen daaruit zaken halen die hen uitkomt om door te verkopen... Je wil niet weten hoe en waarvoor men bereidt is geld te bepalen om de info die er voor staat... Maar dat wil je toch niet, dus volg het advies van je scanner... Dat is goed...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Wat is het gevaar van tracking cookies?

De nadruk ligt, wat mij betreft, niet zozeer op gevaar. Een tracking cookie is niets anders dan een gewoon cookie. Het is dus geen virus en kan ook, op zich, niet worden gebruik om andere malware (virussen, spyware enz.) op je computer te plaatsen.
Het 'gevaar' ligt hem simpelweg in het misbruik van het concept van cookies. Cookies zijn er, zoals je nu weet, om het leven de surfer eenvoudiger te maken en NIET om het surfgedrag van een surfer in kaart te brengen ... ook al is het argument, van de plaatsers van tracking cookies, vaak dat door het gebruik van tracking cookies ook beter op de wensen van surfers kan worden ingesprongen. Er kunnen dus banners worden getoond die de surfer meer aanspreken, hetgeen 'targeted advertising' wordt genoemd. Onder andere DoubleClick één van de grote plaatsers van tracking cookies.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meestal wordt een tracking cookie gebruikt om je sessie op een website te bewaren. Bijvoorbeeld als je iets koopt, is het wel zo handig als de ewbsite onthoudt dat jij degene bent die dat product in zijn winkelwagentje heeft gedaan.

Maar een tracking cookie kan ook gebruikt worden als spyware, om jouw surfgedrag af te luisteren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iemand op je PC kan zien waar jij geweest bent, als je op een site inlogt kunnen ze zien dat je er eerder al geweest bent. Voor de rest is het ongevaarlijk.