e-books doorverkopen mag dat?

Ik heb een aantal e-books mag ik die bv doorverkopen via marktplaats?
Of is daar een andere website voor?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Internet
1.2K

Antwoorden (2)

Zolang er op Europees niveau geen uitspraak is gedaan over het auteursrecht bij e-books mag u uw (gekochte) exemplaren gewoon doorverkopen. De Nederlandse overheid heeft daar op dit moment geen mening over en zal dus ook niet handelend optreden. Dat schrijft staatssecretaris Fred Teeven aan de Tweede Kamer in antwoord op vragen van het PvdA-Kamerlid Oosenbrug.
fremar
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoe kan ik iemand privé contacteren? Ik heb een vraag ?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Klik op de nickname (blauw), dan zie je het profiel van diegene. Daar staat een klein envelopje. Als je daarop klikt, kun je iemand een privé bericht sturen. Ik zal je een testberichtje sturen. Als het goed is ontvang je daar een email over.
Op de vraag of het in Nederland toegestaan is dat de oorspronkelijke koper van een ebook dit doorverkoopt, komt geen eenduidig antwoord. Het doorverkopen van een fysiek exemplaar vormt geen inbreuk op het auteursrecht omdat die rechten na de eerste verkoop uitgeput zijn – wat kennelijk de communautaire uitputtingsleer heet – maar die geldt niet voor online diensten.

De staatssecretaris verwijst naar het Hof van Justitie van de Europese Unie om uitspraak te doen of ebooks – al dan niet met watermerk – inderdaad doorverkocht mogen worden. Ook al refereert hij aan een eerder positieve uitspraak van het Hof over het doorverkopen van softwarelicenties, de vraag over doorverkopen van ebooks is (nu nog) niet aan het Hof voorgelegd. Het kan dus nog vele jaren duren voordat hier uitsluitsel over komt. Dat kun je echter ook interpreteren als dat tot die tijd niemand kan verbieden om ebooks door te verkopen. (bron uit oktober 2013)

Maar vaak kan het ook niet omdat een ebook persoonsgebonden is en dan staat het op jouw naam.

Toegevoegd na 1 minuut:
Via marktplaats schijnt het lastig te zijn (bron 2 is van augustus 2013), BREIN schijnt namelijk te controleren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Zolang het niet verboden is, dan mag BREIN toch controleren wat ze willen ?!?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Klopt, maar het zou voor de verkoper van het ebook vervelend kunnen zijn. Het was gewoon wat extra info ;)
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Prima hoor !
Het was ook een vraag. Niet bedoeld als kritiek. :-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mooi. Dan begrijpen we elkaar weer :) Ik vat een ?!? al gauw op als een geïrriteerde opmerking. Maar dat zal er wel mee te maken hebben dat ik altijd heb geleerd om bijna geen uitroeptekens te gebruiken en nooit een vraagteken en uitroepteken achter elkaar. Wat associaties al kunnen doen.. ;) Ps. Astrix en Obelix zijn geweldig, ik wordt telkens blij van je plaatje :D
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
De "?!?" was bedoeld om enige verbazing weer te geven. Ik had niet verwacht dat BREIN ligt te stoken in iets wat in principe legaal is. "!?!" is wat eerder als kritiek bedoeld. Althans zo gebruik ik het. Wat uitroeptekens betreft: lees eens een gemiddelde strip (Donald Duck, Suske en Wiske en ook Astrix)
Geen enkele zin eindigt op een punt. (Alleen "!", "?" en "...")