Internet is uitgevonden begin jaren '60 van de vorige eeuw door de Amerikanen. In eerste instantie om een militair netwerk op te bouwen wat onder alle omstandigheden online bleef. Al snel volgde de univerisiteiten. In de jaren '80 begon de grote doorbraak voor het publiek door o.a. Compuserve en Netscape.

Toegevoegd na 14 uur:
Al in 1962 schreef J.C.R. Licklider van het Massachusetts Institute of Technology (MIT) een aantal artikelen over wat hij het "Galactic Network" noemde. Hij had een wereldwijd netwerk in gedachten waarmee iedereen eigen gegevens beschikbaar kon stellen, en de gegevens van anderen kon raadplegen.
Enkele maanden later werd hij aangesteld als het hoofd computer onderzoek van ARPA, een afdeling van het Amerikaanse Ministerie van Defensie. ARPA is een afkorting voor Advanced Research Projects Agency, het agentschap voor geavanceerde onderzoeksprojecten. Dit instituut was de eerste en belangrijkste voortrekker bij de ontwikkeling van het internet, en heeft de eerste ontwikkelingen ook betaald.
ARPAnet
In 1967 publiceerde een andere medewerker van ARPA, Lawrence Roberts, zijn plan voor het ARPAnet computer netwerk. Dit plan was gebaseerd op de ideeën van Licklider en de TCP/IP technologie die in de voorafgaande jaren was ontwikkeld. TCP/IP kan kort worden omschreven als de methode waarmee computers kleine berichtjes naar elkaar kunnen sturen.
Tegen het eind van 1968 had het bedrijfsleven de eerste apparatuur ontwikkeld om dit ARPAnet mee te maken, en in 1969 werden de eerste tests gedaan door de universiteiten UCLA in Los Angeles en Stanford.
In de jaren die daarop volgden gingen allerlei agentschappen van de amerikaanse overheid, maar ook universiteiten en bedrijven, verder met het ontwikkelen van de technologie. Zo werd in 1972 de eerste echte toepassing voor het internet geïntroduceerd, electronische post (op zijn engels electronic mail, en afgekort e-mail).
Protocollen
In het midden van de jaren 1970 ontstonden de protocollen voor het maken van verbindingen via het internet met bestanden op veraf gelegen computers (dat heet Telnet), het verzenden van bestanden via het internet (dat heet FTP), en het verzenden en ontvangen van electronische post. In 1979 werd Usenet ontwikkeld, dat is een soort prikbord op internet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

In 1969 uitgevonden door een afdeling van het Amerikaanse leger.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Internet bestaat al sinds '62. Kijk ook maar naar de uitvinding van het TCP protocol.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De grondslag van het internet, doelstelling was een datacomunicatie systeem te bouwen wat niet kon uitvallen onder iedere omstandigheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De geschiedenis van het internet begint op 4 oktober 1957 met de lancering van Spoetnik I door de Sovjet-Unie. Dit mag op het eerste zicht een feit lijken dat niets te maken heeft met het internet zoals we dit actueel kennen, toch is de Spoetnik de aanzet geweest tot een initiatief dat is uitgegroeid tot het wereldwijde internet. Bron: Wikipedia.
De oorsprong van het internet is terug te voeren tot ARPANET, een in 1969 in de Verenigde Staten gestart netwerk van universiteitsnetwerken dat later ook militaire netwerken met elkaar verbond. Inmiddels is het internet een mondiaal fenomeen, dat het karakter van massamedium heeft gekregen. Als een van de succesfactoren wordt wel genoemd dat het volledige internet eigendom van niemand is, terwijl de fysieke onderdelen wel degelijk een eigenaar hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Internet bestaat al sinds '62. Kijk ook maar naar de uitvinding van het TCP protocol. Daarnaast was het in eerste instantie een militair netwerk en later pas beschikbaar voor Universiteiten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De grondslag voor het internet is ARPANET, een in 1969 door ARPA, een dienst van het Amerikaanse ministerie van Defensie, begonnen computernetwerk gebaseerd op packet switching. Men had ingezien dat met deze techniek en de toepassing van wachtrijtheorie en andere technieken voor gedistribueerde netwerken een erg robuust systeem op te zetten was. De term "Internet" werd in 1974 voor het eerst gebruikt in een document van Cerf en zijn manager, Robert Kahn, over TCP. Op 1 januari 1983 stapte ARPANET over van NCP naar TCP/IP als netwerkprotocol (waarbij IP staat voor Internet Protocol), en daarmee was de geboorte van het internet in haar huidige technische vorm een feit. Al bestond het vanaf 1984 dus al, Internet werd door het grote publiek echter pas ontdekt in de jaren negentig. In augustus 1991 publiceerden Tim Berners-Lee en Robert Cailliau het World Wide Web-project, nadat zij enige jaren hadden gewerkt aan HTTP en HTML. De eerste webpagina's verschenen bij CERN in Zwitserland, waar zij beiden werkten. Door de uitvinding en introductie van klikbare aan elkaar gelinkte pagina's (HTML/WWW) heeft Tim Berners-Lee het internet in feite klaar gemaakt voor het grote publiek. Hij wordt daarom ook wel gezien als uitvinder / grondlegger van het huidige internet. In 1993 werd de Mosaic-webbrowser gepubliceerd, en aan het einde van 1994 werd een groeiende belangstelling voor internet merkbaar. Pizza Hut was in 1994 één van de eerste bedrijven ter wereld die het WWW commercieel inzette door de mogelijkheid te bieden om bestellingen online te doen. In 1996 was het internet algemeen bekend bij het grote publiek, maar werd over het algemeen gebruikt als synoniem voor het World Wide Web.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi verhaal maar raakt kant nog wal. Wat wij kennen als internet bestaat al sinds de begin jaren '80.De voorloper is echt van begin '60 als militair netwerk online gebracht. Dat je nog niet over www sprak is dan ook niet van toepassing.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je goed leest dan zie je staan dat op 1 jan 1983 ARPANET overstapte van NCP naar TCP/IP waarbij IP staat voor internet protocol. Dus feitelijk is het internet pas in 1983 ontstaan zoals in de vraag bedoeld wordt. Daarvoor wat het een netwerk waar alleen aangesloten partijen gebruik van konden maken en dus niet voor het publiek bereikbaar was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Jeroen1962 Internet, intranet wat je het ook wilt noemen was als eerste een netwerk tussen universiteiten en later werd daar pas het leger aan gekoppeld.
Echt populair werd internet in 1996 gelijk met de mobiele telefoon