Hoe werkt een router voor draadloos internet verbinding?

Ik heb nu internet via de kabel, maar kan ik als ik een router koop draadloos internetten door het hele huis? Hoe werkt dit precies?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Internet
1.1K

Het beste antwoord

Hoi Dennis,
Dat hangt er even van af of jouw pc's / laptops draadloos kunnen. Als dat zo is, kun je inderdaad met een router draadloos internetten. Als dat niet zo is, moet je er een kaartje bij kopen. Eigenlijk alle moderne pc's zijn standaard uitgerust met draadloze mogelijkheden.

Bij ons staat de router bij het modem beneden, en kunnen we op de begane grond en de eerste verdieping probleemloos draadloos internetten. Sluit de modemkabel aan op de router en voer de instellingen uit zoals aangegeven in de gebruiksaanwijzing. Houd er rekening mee dat je je draadloze netwerk wel moet beveiligen (dat kan ook via de gebruiksaanwijzing van het modem), anders kunnen je buren mee-internetten op jouw abonnement.
Als ik het kan, kan jij het ook. Moet lukken!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De router was in ons geval een Belkin 802.11g draadloze DSL-/kabelgateway-router. Ook de draadloze netwerkkaarten voor desktop-pc's en notebooks werkt volgens de 802.11g standaard. Volgens de fabrikant is deze standaard het meest gemakkelijk te implementeren en is een bereik tot maar liefst 457 meter mogelijk. Dat laatste geldt natuurlijk alleen voor de meest ideale omstandigheden, in de praktijk zal het veel minder (circa 75 meter) zijn. De Wizard op de Belkin site biedt twee mogelijkheden voor het aansluiten van onze notebook: via een Draadloze Notebook Netwerkkaart (CardBus) voor notebook-pc's of via een Draadloze USB Netwerkadapter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Yep geen probleem. via de router met wifi kun je gewoon draadloos internetten. Naast kabelingang. Zorg er alleen voor dat alles is afgeschermd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Naast kabelingang? Wat is dat? En hoe moet je alles afschermen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kabel gaat naar je router, vandaar eventueel wifi, daar zet je de beveiliging op.
AWM
14 jaar geleden
Volgens mij kun je de TV-kabel niet op je router aansluiten.
Die moet op het modem.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kabel uitgang van Zigo of Ups verzorgt ales. Alleen met internet zit er een unit tussen, dus wat is de vraag
Een draadloze router gaat het digitaal signaal omzetten in radiogolven welke door een draadloze ontvanger weer kunnen omgezetworden in digitale golven. Een aantal zaken zijn belangrijk: Het protocol dat je gebruikt: 802.11 is de iso standaard die ontwikkeld is en gebruikt word draadloos internet. Echter heb je achter deze vaak nog een aanduiding staan als b, g, a, h ,... deze zijn weer wat verfijningen op dit protocol. Zo gaat het a protocol niet zover rijken als het nieuwe g of h protocol. Dit heeft te maken met de frequentie en golflengte waarop het signaal verstuurd word. Hier moet je dus eens kijken wat jouw computer en router allemaal aankan. Ik gok op een b/g of iets in die aard. Dit wil zeggen dat het beide protocols aankan.

Wat ook belangrijk is met elektronische golven is interferentie. Alle elektrische apparaten geven storing aan deze wireless signalen. Vooral elektriciteit kasten zijn een ramp omdat hier heel veel storing vanaf komt. Als je bijvoorbeeld vloerverwarming hebt kan dit ook een probleem geven bij het ontvangst van jou signaal. Als het signaal in een rechte lijn door één van deze stoorzenders komt kan het signaal te zwak zijn om het te ontvangen.

In normaal huis en tuin gebruik kan een goede plaatsing van de router normaal gezien jou hele huis van draadloos internet voorzien.