hoe kan dat ik volgesn een internet check 5 mb/s heb maar op zen snelst download met 500kb?

hoe kan dat ik volgesn een internet check 5 mb/s heb maar op zen snelst download met 500kb? en dat is in de middag in de avond gaat dit naar 100 kb ho

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Internet

Antwoorden (4)

De manier waarop dit downloaden gaat is wel van belang voor het beantwoorden van de vraag. Als het gaat om bijvoorbeeld het downloaden van torrents dan kan dat komen door instellingen van het programma zelf of door de verhouding van aanbieders en afnemers. Zijn er veel mensen die op dat moment hetzelfde bestand downloaden dan kan de snelheid hierdoor achteruit gaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wanneer je een 5Mbps verbinding hebt, is dit 5Mbit/seconde, oftewel (delen door 8) ca 625 kbyte/seconde. Wanneer je dan op 500 kbyte/seconde zit je op 80% van je theorestische snelheid. Is niet wat het zou moeten zijn, maar op zich wel redelijk (zeker voor ADSL).

De vraag is ook wat voor verbinding je hebt.
Met ADSL zou je een teogewezen bandbreedte moeten hebben, ofwel, je deelt het met niemand. Het inzakken zou dan niet aan de verbinding moeten liggen.
Met kabel deel je de bandbreedte met de buurt. Als iedereen in de buurt dan gaat downloaden, kan je dat wel degelijk merken en zie je dat de snelheid naar beneden gaat.
Met glasvezel (net zoals kabel trouwens) zouden de snelheden al veel hoger moeten liggen (begint uit het hoofd bij zo'n 20 Mbps).

Wat ben je aan het downloaden?
Bijna elke site heeft een teogestande upload bandbreedte (zij uploaden, jij download). Wanneer heel veel mensen (in de middag en avond) gaat downloaden vanaf die site, zal ieders snelheid naar beneden gaan. Wellicht is 500kbps hun max per user.
Met torrents deel je het met andere gebruikers. Misschien dat je bronnen in de middag / avond vanuit een andere regio komen waar de standaard snelheid lager ligt (verschillen tussen Nederland en de USA is erg groot. Dat van ons is veel sneller)

Heb je meerdere mensen op je netwerk?
Wanneer je meerdere mensen op je netwerk hebt (meerdere mensen thuis / studentenhuis) kan het zijn dat de anderen aan het downloaden gaan. Wederom gedeelde snelheid over de users wat het voor ieder langzamer maakt.

Op de site http://www.speedtest.net/ kan je je snelheid meten. Geeft in ieder geval een indicatie van je snelheid die je maximaal kan halen.
Wanneer het in de middag langzaam gaat, maar via speedtest zie je dat je snelheid constant is, weet je dat het aan de andere kant ligt.
Mocht je ook bij Speedtest over een dag veel fluctuatie zien, moet je contact opnemen met je provider (als je zeker weet dat je geen bandbreedte deelt). Had ik zelf met mijn provider, zou 120mbps moeten hebben, haalde soms maar 30 a 40. Bleek dat het modem niet goed was, werd vervangen, snelheid optimaal.
10 jaar geleden
Thecis
10 jaar geleden
Dit merk je natuurlijk alleen als je "nieuwsgroepensnelheid" de beperkende factor is. Zit je met meerdere mensen te downloaden over 1 verbinding waardoor je snelheid naar beneden gaat, doet de betaalde server daar niets aan. Groot verschil met betaalde server is dat je ook weer betaald voor een dedicated snelheid. Via torrents deel je met andere gebruikers. Ander systeem.
Wederom bedankt voor de aanvulling ;-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En je hebt te maken met afstand tot de downloadserver, aangeboden snelheid, en nog veel meer factoren, zoals de afstand tot de wijkcentrale. En misschien heb je met andere gebruikers te maken op je netwerk. Al die factoren zorgen meestal van een vermindering van 20%, wat inderdaad precies klopt.
5 Mbps is slechts 610 kB/s. Houd dan rekening met de overhead en je houdt slechts 500 kB/s over. Zo kan dat.

Uiteraard is je verbinding maar zo snel als de bottleneck ervan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je adware op je computer hebt (van die 'handige' toolsbars, vaak gecombineerd met eigen zoekmachines en DNS-servers) heeft dit vaak een negatieve invloed op je verbindingssnelheid.
.
Uit je vraag blijkt niet precies of je download 500 kbit/s of 500 kByte/s is; dat maakt een factor 8-10 uit.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vandaar dat een goede firewall onmisbaar is
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nou, de meeste adware wordt gewoon meegeïnstalleerd met een programma of update, omdat de gebruiker gewoon op next, next, finish klikt. Daar helpt een firewall weinig tot niets.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Die firewall zal toestemming moeten vragen om die adware netwerktoegang te verlenen. Dus deze helpt wel degelijk. Uiteraard zijn zaken als regelmatig controleren of je DNS-gegevens nog kloppen ook een goede praktijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar ondertussen staat de adware wel op de PC, daar helpt de firewall dus niets tegen. Bovendien hoeft de gebruiker maar 1 klik verkeerd te doen (toestaan van de adware-netwerkverbinding) en de adware draait gewoon alsof je geen firewall hebt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De adware kan geen kwaad als de firewall zijn handelingen tegen houdt. En tja, het is de bedoeling geen klik verkeerd te doen en een extra beveiliging te hebben. Als je zo redeneert kan er veel misgaan met je pc.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Die adware zal toch telkens proberen het internet op te gaan en er voor zorgen dat bv je browser niet lekker werkt. Dus helpt die firewall nog steeds niet tegen de adware. Daarbij is een firewall voor 90% van alle gebruikers niet te bedienen, omdat ze niet weten wat ze (moeten) doen.