PC formatteren gevaarlijk?

Ik ga naar start
dan naar deze computer
dan mijn eigenschappen
en zie je formatteren staan
wat wordt daarmee bedoeld?

worden dan niet mijn hele harde schijf leeggemaakt
wat is de funktie van formateren,,kan ik dat zonder risico doen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Internet
1.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Brrrrr ik wist niet dat aan formatteren zulke gevaren op dataverlies bestonden. Mijn collegs's geven aan dat ze het eens in de zoveel tijd doen .
Nooit hoeven doen en blij ook !

Antwoorden (8)

Met formatteren maak je een hele partitie leeg. Als je niet weet wat formatteren is gebruik het dan ook niet, want je kunt er veel gegevens meer kwijt raken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat alles van je pc weggaat.
Formateren betekent alles verwijderen van de harde schijf wat er opstaat.

Niet doen dus!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan wordt je hele harde schijf leegemaakt dus niet zo maar doen! Maak backups van alles wat je niet kwijt wil. Als je eenmaal geformatteerd hebt moet je alles opnieuw installeren, dus ook je besturingssyteem!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan verwijder je alles op je pc, niet zomaar doen, alleen wanneer je dit bewust wilt. Om bijv je pc op te schonen en nieuwe software te installeren
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je wist met dat commando een schijf en dat is ook meteen de functie. Je kunt echter niet op deze manier een C: schijf wissen als je al in Windows bent opgestart en Windows vanaf de C schijf draait.

Als je via een opstart CD of diskette zou starten kan je wel de C schijf wissen (formatteren) en er een nieuw besturingssyteem op zetten.

Toegevoegd na 4 minuten:
Er is trouwens wel een verschil tussen wissen en formatteren. Bij wissen worden alle bestanden niet verwijderd, maar houdt Windows bij dat de ruimte kan worden overschreven met nieuwe informatie als er nieuwe infomatie (nieuwe bestanden) worden geplaatst.

Bij formatteren schrijft Windows een nieuwe indeling op de schijf. De schijf wordt verdeeld in lege sectoren en daarmee zijn alle bestanden ook in principe weg. Dit commando doe je als je bijvoorbeeld een nieuw besturingssysteem wilt installeren op een schijf waarop al een besturingssysteem stond.

Toegevoegd na 16 minuten:
Bijgaande afbeelding ter verduidelijking. De schijf is verdeeld in sectoren (de vakjes in de afbeelding) die data kunnen bevatten (bijv. de blauwe stukjes). De data hoeft niet achter elkaar te staan. Als je iets verwijderd wordt er in een inhoudsopgave bijgwerkt dat het vakje kan worden beschreven en wordt het vakje vrije ruimte (terwijl de data er nog op staat).

Bij formatteren wordt de hele indeling opnieuw aangemaakt en raak je dus ook alle bestanden kwijt.

Wanneer heb je dit wel nodig? Bijvoorbeeld bij een nieuwe USB stick. Je kunt bij formatteren namelijk ook verschillende typen formatteringen kiezen zoals FAT, FAT32, NTFS. NTFS is de indeling waarmee Windows XP, Vista en Windows 7 overweg kan. De typen bepalen kort door de bocht de grootte van de sectoren. Bij NTFS zijn de sectoren kleiner dan bij FAT32. Als je een USB stick koopt kan het zijn dat deze nog geformatteerd moet worden of dat je een ander type wilt. Dat kan geen kwaad zolang je je realiseert dat je de bestanden op de stick er ook mee wist.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Formatteren is het leeghalen van een partitie (hangt van de methode af). En zal dus (in principe) al je data verwijderen.

Ik zeg in principe omdat er methodes zijn om data terug te halen tot in het extreme. Als je simpelweg je schijf leeg wil halen en weer wil gaan gebruiken kun je gerust snel formatteren. Breng je je pc weg naar bijvoorbeeld een tweedehands winkel zorg dan dat je goed formatteert (zijn special programma's voor)

Je kun je C partitie in Windows niet formatteren omdat Windows daar zelf op draait. Een USB stick, andere partitie of bijvoorbeeld floppy kun je wel vanuit Windows formatteren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik sluit me aan bij alle voorgaande antwoorden plus nog 1 tip: geef nooit een commando zonder dat je weet wat het doet, voor je 't weet is de schade niet te overzien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://www.schoonepc.nl/ is een hele goeie site als je wilt gaan formatteren bijv. als je veel foutmeldingen krijgt, en er niet meer uitkomt dan is formatteren je laatste optie!!! maar formatteren kun je bijv. ook doen op sd-kaartjes etc. via de weg die jij vraagt, je kaartje is dan schoon en klaar voor nieuw gebruik. Voor je hele pc is het stuk ingewikkelder, maar met boven-genoemde site kom je der wel [en leuk om eens zelf te doen]