Is het downloaden van muziek, films en/of TV-series nou wél of niet illegaal?

Ik hoor vaak tegenstrijdige berichten. Hoe zit het nou precies?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Internet
1K

Het beste antwoord

Nee, het ligt veel genuanceerder. Iedereen mag kopieën maken van muziek, films of teksten, zelfs als de bron illegaal is. Alle muziek en films die op Internet beschikbaar zijn kun je zonder probleem downloaden. De enige voorwaarde is dat de kopieën uitsluitend voor eigen gebruik bestemd mogen zijn.

Software en games vormen de enige uitzondering; die zijn extra beschermd via de Europese software richtlijn en mogen niet zonder toestemming gedownload worden.

De wetgever heeft bepaald dat het kopiëren van een inbreukmakend/illegaal mp3-bestand voor eigen gebruik, geen strijd met de Auteurswet oplevert."

Zie voor meer informatie dit artikel van Webwereld. De volledige uitspraak van de Haarlemse rechtbank vind je hier.

De stichting Brein (Bescherming Rechten Entertainment Industrie Nederland) heeft moeten toegeven dat de huidige wetgeving downloaden van muziek en films voor eigen gebruik niet verbiedt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als je het voor eigen gebruik downloadt is het niet illegaal. Als je het doorverkoopt, of uitleent, of dergelijke, dan is het wél illegaal.

En het is ten allen tijden illegaal om muziek/films e.d. op het internet aan te bieden om te downloaden.

Toegevoegd na 7 minuten:
N.a.v. een reactie van Antwoordman: De laatste zin is niet correct.

Het is ten alle tijden illegaal om muziek/films e.d. gratis op internet aan te bieden. Zonder dat de rechten daarvan geregeld zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het downloaden is nooit illegaal als het voor eigen gebruik is bedoeld. Het uploaden is wel illegaal als hier geen rechten op verkregen zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het openbaarmaken (aanbieden) van auteursrechtelijk beschermde muziek, films en software is voorbehouden aan de rechthebbenden. Het is met andere woorden niet toegestaan via uitwisseldiensten zoals Kazaa en eMule auteursrechtelijk beschermde muziek, films en software aan te bieden. Indien u een bestand download van een P2P netwerk dient u zich ervan te vergewissen dat het een legaal bestand is. Als het gaat om recente muziek en films die u in de winkel/online (iTunes) kunt kopen of in de bioscoop draait dan kunt u ervan uitgaan dat een gratis download exemplaar op een P2P netwerk illegaal is. Indien u een P2P programma geïnstalleerd heeft, biedt u de bestanden die u heeft gedownload vrijwel altijd automatisch weer aan. Ook dat is een illegale handeling. BREIN raadt daarom alle gebruik van de volgende uitwisseldiensten af:

Uitwisselnetwerken:
Bittorrent
DirectConnect
eDonkey

Uitwisselprogramma's:
ABC
Azureus
BitTornado
eDonkey2000
eMule
Direct Connect
DC++
Utorrent

Op de site van Brein kan je nog meer informatie vinden: