Is Dynamisch DNS mogelijk voor 2G netwerk?

Even een vraag voor mijn werk.
Wij hebben separate GSM/GPRS kiezers en willen nu via het GPRS netwerk verbinding gaan maken met die kiezer.
Maar dat kan alleen als er een sim-kaart wordt gebruikt die voor het GPRS een EIGEN VAST ip-adres heeft. Dus niet een reguliere sim-kaart met internet, want die gebruiken altijd DHCP ip-adressen.

Maar kan er ook een Dynamisch DNS worden gebruikt?

Ik weet voor een PC dat daar een stukje software moet draaien die het (veranderde) ip-adres doorgeeft aan de DNS server.
Voor een smartphone zal hier ook wel een app voor zijn.
Een app of een software op die IP-kiezer is niet mogelijk.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Internet
gvrox
10 jaar geleden
Je hebt het zowel over GSM/GPRS kiezers en later over een IP kiezer, klopt dat ? Ik wist niet wat dit was, maar google leert me dat het iets met alarmsystemen te maken heeft. Welke software kan eventueel wel aangepast worden in het systeem ?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt, ik werk bij een groothandel in inbraak alarm systemen. GPRS is internet over het GSM netwerk. Dus GPRS is eigenlijk dus ook gewoon IP. Dus vandaar dat ik later (per ongeluk, uit gewoonte) het heb over een IP-kiezer. Alles gaat over TCP/IP. Er is geen software die aangepast kan worden. De kiezer hebben een eigen firmware. Niets is gebaseerd op windows, Android of iOS.
Behalve dan een computer die juist de verbinding met die kiezer wil gaan maken. Met eigen software van de fabrikant. Het doel is dat er straks een Android en iPhone app komt waarmee je via je smartphone de inbraak centrale kan bedienen. Die inbraak centrale heeft dus een gecombineerde GSM/GPRS kiezer. Maar de verbinding gaat over IP, dus over GPRS (2G).
gvrox
10 jaar geleden
Hoe wordt normaal gesproken (vanuit de alarmcentrale) contact gelegd met het systeem (kiezer) bij de klant thuis ?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Via een vaste ip-lijn, heeft de kiezer een vast ip-adres met poort routering in de router.
Via GPRS, is er dus een sim-kaart nodig met een vast eigen ip-adres.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het kan trouwens ook dat vanuit de inbraak centrale de opdracht wordt gegeven om verbinding te maken met de pc. Hierdoor ga je naar buiten toe via internet, en gelden de restricities niet. Dan moet de ontvangende pc een vast eigen ip-adres hebben.

Antwoorden (1)

Als de software in de kiezer niet aangepast kan worden, dan kan Dynamisch DNS alleen via een omweg werken: de kiezer moet wel contact kunnen leggen met de server (van het beveiligingsbedrijf), en die zou dan de client kunnen draaien om het veranderde IP door te geven. Op zich zou het niet eens via DNS hoeven, de mobiele app zou direct aan de server kunnen vragen wat het juiste IP is.

Toegevoegd na 16 uur:
Als er een SMS gestuurd kan worden naar de telefoon waar de app op moet draaien dan is het wel oplosbaar: als de app de rechten heeft om SMSjes te lezen (dit kan in ieder geval op Android) dan kan het IP adres ook meegestuurd worden en kan de app dat automatisch lezen.
gvrox
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik snap je motivatie. Helaas zijn de meeste eindgebruikers die de app willen, niet aangesloten op een meldkamer (de server van het beveiligingsbedrijf). Zij willen vaak een sms krijgen van de inbraakcentrale en dan via de app kijken wat er aan de hand is. Een meldkamer aansluiting is duur in deze tijd.
gvrox
10 jaar geleden
Je zou ook zelf (als groothandel) een server op kunnen zetten misschien; of in ider geval het bedrijf dat verantwoordelijk is voor de app.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik weet dat dit een zeer moeilijk vraagstuk is.
Een server geeft weer juridische moeilijkheden, waar wij als distributeur buiten willen blijven.
Zo kwam het systeem bij de Beverwijkse Bazaar ook van ons af. Het systeem heeft prima gewerkt, inclusief de doormelding. Alleen bij de meldkamer hadden ze niet goed gereageerd en is het leeggeroofd.
Die eigenaar had de installateur aangeklaagd, en die klaagde ons weer aan. Dat laatste kan niet, omdat de installateur onze voorwaarden heeft geaccepteerd.