Wat zijn dat voor rare teksten?

Soms moet je een (vaak onleesbare) tekst intikken op sites om een of andere reden.

Ik heb ergens het vermoeden dat een dergelijke vraag al gesteld is, maar dat kan ik niet achterhalen... Anders graag een doorverwijzing naar die vraag! :)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Internet

Het beste antwoord

De naam van deze tekst is: Captcha. Dit is een afkorting van het engelse: "completely automated public Turing-test to tell computers and humans apart".

Het wordt gebruikt om te bepalen of er al dan niet sprake is van een menselijke gebruiker.
Het bestaat al sinds 2000, maar wordt vooral de laatste jaren pas veel gebruikt.

Toegevoegd na 6 minuten:
Alleen jammer dat die teksten regelmatig zo ontzettend onleesbaar zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik was net iets later met precies hetzelfde antwoord, dat ik daarom heb verwijderd. Als extra bron nog: nl.wikipedia.org/wiki/Captcha
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Allebei hartelijk bedankt!

Andere antwoorden (3)

Dit is vaak bij het inschrijven bij een bepaalde site om te voorkomen dat een bot dit kan doen. Wij mensen zijn flexibeler in het lezen van vreemde tekens en daar uit te halen wat ze voorstellen. Een bot kan dit niet, dus kan dan geen (net)account aanmaken op die site.
Het is dus een beveiliging.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een bot?
Een hondebot of een mensenbot?
Grapje.
Ik weet wel wat je bedoelt, maar het is een term die om uitleg vraagt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik wilde het eigenlijk ook, vragen, maar mijn reacties zijn bijna op!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bot_(computerprogramma)
Dat heeft te maken met beveiliging tegen spam-robots. Er zijn 'robots' die het internet afspeuren naar forums en websites waar ze gemakkelijk berichtjes kunnen plaatsen of zichzelf gemakkelijk kunnen registreren. Die robots gaan dan berichtjes plaatsen met allemaal onzinreclames, bijvoorbeeld over penisverleningen en nep- antivirus programma's.

Deze tekst kunnen de robots niet omzeilen. Jij als mens kan het plaatje vertalen in tekst, een robot kan die letters echter niet herkennen. Dit is dus een goede beveiliging tegen dit soort robots.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tegen spam en ter controle, zodat ''de site'' weet dat jij een mens bent.
een pc kan onmogelijk die teksten (die altijd anders zijn) lezen en intypen.

vaak moet je ze invoeren op sites als je iets wil downloaden of als je op die site betaald(dan wil het ook nog wel is voorkomen dat die dat soort codes moet invoeren).

eigenlijk voor alles wat de site niet vertrouwd en dat ze zeker willen weten dat het een ''echt mens'' is die op de desbetreffende site wil.