Telkens wanneer u op het web aan het surfen bent, een e-mail bericht naar uw collega of kennis stuurt maakt u gebruik van het DNS systeem. DNS staat voor Domain Name System, een veel gehoorde term op het internet. Alle op het internet aangesloten computers hebben een eigen identiteit, een IP nummer.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het Domain Name System (DNS) is het systeem en netwerkprotocol dat op het Internet gebruikt wordt om namen van computers naar numerieke adressen (IP-adressen) te vertalen en omgekeerd. Hoewel dit "vertalen" genoemd wordt gaat het gewoon om opzoeken in tabellen, waarin namen aan nummers gekoppeld zijn.

DNS is een client-serversysteem: een opvrager (client) gebruikt het DNS-protocol om aan een aanbieder (DNS-server) een naam of adres op te vragen, waarop de server een antwoord terugstuurt.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Domain_Name_System
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het Domain Name System is het systeem dat op Internet gebruikt wordt om bij een naam (bijvoorbeeld www.goedevraag.nl) het bijbehorende numerieke adres op te zoeken.

Namen zijn namelijk voor mensen makkelijk te onthouden, terwijl de nummers het echte adres weergeven waar die informatie opgehaald moet worden. Het is eigenlijk heel goed te vergelijken met een soort telefoonboek.