als ik naar filmpjes kijk gaat na verloop van tijd de pc veel lawaai maken. Wat kan ik hieraan doen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Internet

Antwoorden (1)

Het lawaai dat je hoort is van een ventilator. Kennelijk wordt jouw PC erg warm als hij de gedownloade (of gestreamde) bytes moet omzetten in bewegend beeld.

Dit kan zowel de processor zijn (in dat geval gaat de koelventilator van de processor harder draaien om de processor te koelen), als de videokaart (in dat geval is het de ventilator van de videokaart die harder gaat draaien om de videokaart te koelen).

Ook is het mogelijk dat je PC als geheel te warm wordt, waardoor de systeemventilator (die de warme lucht de kast uit blaast) harder gaat draaien.

Hoe dan ook, het lawaai dat je hoort is een ventilator, en die gaat harder draaien omdat je systeem te warm wordt.

Wat je daaraan kunt doen is zorgen dat je systeem zo goed mogelijk gekoeld is. Zet het dus niet op of tegen iets warms aan. Zorg ook dat de ventilatieopeningen open zijn, en dat er geen stof of aanslag inzit.

Wat ook wel wil helpen is de PC openschroeven en alle stof en aanslag verwijderen. Daarna hoeft de ventilator veel minder snel te draaien om dezelfde hoeveelheid lucht rond te pompen.

Tot slot kan het bij sommige ventilatoren gebeuren dat de lagers slijten. Dan loopt de ventilator niet meer soepel, hij gaat als het ware brommen. Ligt het daaraan, dan zul je de ventilator moeten vervangen.

Cryofiel
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
Gebeurt bij mij ook. Loeiende ventilator. Streamen vreet energie. +
Cryofiel
10 jaar geleden
Yep. Dat het van binnen warmer wordt is normaal. Dat de ventilatoren wat harder gaan draaien is dus ook normaal. Maar echt heel hard loeien? Dan is er toch iets niet goed met de ventilatie van het systeem, of de lagers van de ventilator zijn versleten. Dat laatste had ik ook eens, mijn computer klonk dan alsof hij probeerde op te stijgen.