Ben ik starfbaar als ik met Torrent film download ?

Toegevoegd na 4 minuten:
Ben ik strafbaar met Torrent films te downloaden ? Als je met Torrent wonload verwacht men dat je blijft delen . Is dit dan uploaden en ben ik door te delen dan stafbaar?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Internet
1.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Starfbaar ben je nooit :)
Cryofiel
14 jaar geleden
En stafbaar? ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad, grappig, vier keer het woord gebruikt, maar toch wel 50% goed hoor :)

Het beste antwoord

Net als bij muziek is het downloaden van films legaal. Het uploaden, dus aanbieden, van films is illegaal. Het verkopen / weggeven of ruilen van je downloads is ook illegaal. Overigens betaal je voor iedere lege CD of DVD die je koopt een bepaald bedrag aan auteursrechten. Als je je film dus brandt heb je al meebetaald aan de rechten.

Toegevoegd na 2 minuten:
bij een aantal torrent programma's kun je de upload niet uitzetten.
kun je hem niet uitzetten dan ben je illegaal bezig
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik jou zou vragen om film X voor me te downloaden en die dan te branden en aan mij te geven dan ben jij niet illegaal bezig, je mag namelijk ook 'in opdracht' een thuiskopie maken, voor de rest ben ik het met je antwoord eens. +1.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tnx

Andere antwoorden (7)

Nee, in nederland is het toegestaan film en muziek voor eigen gebruik te downloaden. Uploaden is wel strafbaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met een torrentclient upload je ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik doe het via Shareaza en die upload pertinent niks. Download alleen wat trager.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kan ook inderdaad, dan zit je redelijk safe, maar moet je wat meer geduld hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja maar ik er altijd een paar honderd titels instaan, dus er komt altijd wel wat binnen.
niet in nederland je kunt downloaden wat je wil maar het uploaden van items is streng verboden.
dus als je niks strafbaars wil doen moet je niet seeden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Downloaden wat je wilt? Voor zover is 't downloaden van niet-freeware/trialware e.d. - ook in Nederland op dit moment - wel verboden.
Als je met bittorrent films download, dan upload je automatisch ook, minimaal zolang als je download.

Derhalve ben je dan zeker strafbaar.
rose
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Derhalve pleeg je wellicht een onrechtmatige daad, of het ook strafbaar is in de zin van strafbaarstelling in de Auteurswet of het Wetboek van Strafrecht is nog niet echt een uitgemaakte zaak, de rechters lijken beide kanten op te neigen over dit onderwerp, omdat je stukjes upload. Toch ben ik geneigd het met je eens te zijn +1.
Sinds enige maanden is het in nederland officieel niet meer toegestaan om illegale content te downloaden, uploaden was al lang verboden.

Schijnbaar zou stichting BREIN nu ook gaan beginnen met het uitdelen van waarschuwingen en boetes.
Ikzelf was al eens tot de conclusie gekomen dat wanneer je de upload snelheid in het programma verhoogde dat je dan ook veel sneller mocht downloaden....... dat was heel leuk totdat ik in 5 email adressen en op mijn deurmat een waarschuwing van BREIN ontving waarin precies stond vermeld wat ik fout had gedaan. Ben toen maar meteen van de gecrackte software en bergen muziek en films afgestapt en heb maar Linux geinstalleerd en ben Creative Commons gelicenceerde muziek en films gaan downloaden.

Wanneer je een bestand download met een bittorrent of ander p2p programma zoals limewire worden deze bestanden ook weer automatisch geupload naar andere downloaders, je download met bittorrent dus geen bestand van een server maar van soms wel honderden verbonden computers van andere gebruikers.
Wanneer je dus illegale content download help je automatisch mee met het versprijden en ben je dus strafbaar.

Natuurlijk zijn er ook websites die legale torrents aanbieden maar dit zijn vooral open source software sites en Linux distributeurs.

Wel schijn je legaal te kunnen downloaden van sommige sites maar dit is tegen betaling van vaak zo'n 10 tot 30 euro per maand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom 2 minnen bij dit antwoord? Uitleg graag! Ik ben het volledig met je eens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bent behoorlijk op het verkeerde been gezet. Downloaden van films en muziek en alle software waarvoor de auteur je de daartoe geëigende licentie heeft gegeven is gewoon toegestaan. Er is geen wijziging geweest zoals je dat in je antwoord aangeeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dingen die ik zeker weet zoek ik nooit op, vandaar geen linkje bij mijn verhaal.
Maar voor de ongelovigen, hier is ie dan: http://www.anti-piracy.nl/wat_mag/filesharing.asp
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En ja... dingen downloaden waarvan de auteur de licentie heeft vrijgegeven (GPL LGPL CC etc...) of waarvan je een licentie hebt gekocht mag je inderdaad downloaden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat komt dus omdat BREIN liegt en de waarheid geweld aandoet. Lees bijvoorbeeld eens: http://www.iusmentis.com/auteursrecht/nl/thuiskopie/ . Het op dit moment geldige artikel 16b van de Auteurswet 1912, dat bijvoorbeeld te vinden is op: http://wetten.overheid.nl/BWBR0001886/geldigheidsdatum_24-02-2010#HoofdstukI_6_Artikel16b luidt: Als inbreuk op het auteursrecht op een werk van letterkunde, wetenschap of kunst wordt niet beschouwd de verveelvoudiging welke beperkt blijft tot enkele exemplaren en welke uitsluitend dient tot eigen oefening, studie of gebruik van de natuurlijke persoon die zonder direct of indirect commercieel oogmerk de verveelvoudiging vervaardigt of tot het verveelvoudigen uitsluitend ten behoeve van zichzelf opdracht geeft. Dat is de zogenoemde thuiskopie en ik denk dat de (op dit moment nog steeds geldige) wet er duidelijk genoeg over is. BREIN heeft er een belang bij om te liegen en dat doen ze ook, dat zoiets ongestraft kan is mij een raadsel. Overigens zie ik op de link die je geeft niet staan dat BREIN zegt dat downloaden nu ineens illegaal zou zijn, maar dat hebben ze in het verleden wel degelijk beweerd. Wat op je link wel staat is dit: Indien u een bestand download van een P2P netwerk dient u zich ervan te vergewissen dat het een legaal bestand is. Dat is je reinste kolder. Een gedeelte van de motivatie voor het handhaven van het hierboven genoemde wetsartikel (en de daarmee gepaard gaande 'thuiskopieregeling') is nu juist dat de wetgever zich realiseert dat je niet gemakkelijk kunt inschatten of de bron van je download legaal is of niet, daarom mag je ook een thuiskopie maken van een illegale bron.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@socialdefect, wat sla jij in dit geval de plank mis. Valt mij mee dat je geen 10 minnen hebt gehad. Je linkje is van de stichting die het probeert uit te bannen en klopt voor geen meter. Je kunt beter je antwoord intrekken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik pak even de FAQ van BREIN erbij, ik zie dit: Vraag: Mag ik muziek(-fragmenten) op mijn website zetten?
Deel antwoord: ...dan heeft u daarvoor toestemming van de rechthebbenden nodig. Dit geldt ook als u fragmenten zou gebruiken... Hiermee gaat men bij BREIN voorbij aan het feit dat er citaatrecht bestaat. Vraag: Is het gebruik van uitwisseldiensten zoals Kazaa illegaal?
Deel antwoord: Downloaden van muziek en films mag alleen als dit vanuit een legale bron is... Dit is dus een pertinente verdraaiing van de feiten die ik alleen als leugen kan beschouwen. Vraag: Mag ik voor iemand anders kopieën maken van cd's, MP3-bestanden of van andere muziek en films?
Deel antwoord: Nee. Beeld en geluid mag u uitsluitend voor uzelf 'thuiskopiëren'... Dit is pertinent onwaar, ik mag best mijn buurman vragen om film X voor mij te downloaden en die voor me te branden, als hij me die daarna maar geeft en niet verkoopt (commercieel oogmerk is wettelijk uitgesloten). Ook dit is dus weer mensen op het verkeerde been zetten, ik zou zeggen liegen. Vraag: Verwerkt BREIN Mijn persoonsgegevens?
Deel antwoord: ...BREIN heeft voor de verwerking van deze persoonsgegevens een verklaring van rechtmatigheid verkregen van het College Bescherming Persoonsgegevens... Ik moet me al sterk vergissen, maar volgens mij bestaat een dergelijke 'verkarling van rechtmatigheid' niet. Het CPB is belast met toezicht op de WBP, maar deze registreert bepaalde verwerkers van gegevens, ze geven echter geen inhoudelijke goedkeuring.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op: http://www.cbpweb.nl/Pages/ind_reg_meldreg.aspx tref ik dit aan: Opname in het register is geen verklaring van het CBP dat de verwerking rechtmatig is. De verwerking is door het CBP niet inhoudelijk getoetst. Het blijft de verantwoordelijkheid van degene die meldt om de verwerking op een juiste en volledige wijze te doen en om zich te houden aan de overige bepalingen van de Wet bescherming persoonsgegevens. Met vrij veel stelligheid durf ik dus te beweren dat het laatste door mij hierboven aangehaalde punt ook een leugen is van BREIN.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jullie hebben me inderdaad overtuigd.... mijn huiswerk niet goed gedaan deze keer....
Gebruik van Bit Torrent is dan ook strafbaar, omdat je dan ook automatisch uploadt.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat artikel is 6,5 jaar oud, en er staat iets merkwaardigs als: 'Helaas, Bit Torrent kent niet alleen voordelen. Ten eerste zul je merken dat je internetsnelheid op het moment dat je Bit Torrent gebruikt flink afneemt.' Ja hehe... Nogal wiedes, als je iets downloadt... Natuurlijk wordt je internetverbinding dan trager! Verder kan je bijv. maximale bandbreedte toewijzen met programmaatjes zoals NetLimter2.
Dat hangt er vanaf welke film je downloadt. Er zijn ook films waarop geen copyright meer rust.

Overige films:
Als jij in je torrent-software hebt ingesteld dat uploaden niet mag, dan is de wet ietwat schimmig (volgens sommigen is films downloaden momenteel nog legaal, volgens anderen niet), omdat de huidige wetten niet uitgaan van een modern internet. Als uploaden tegelijkertijd ook gebeurt, dan ben je waarschijnlijk wel strafbaar (want dan werk je mee aan verspreiding van werken waar een copyright op bestaat). De meeste torrent-software werkt niet als je niet zelf ook upload.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee je bent niet strafbaar, maar wel als je upload.
Veel verstandiger is het om je bij ftd aan te melden, het downloaden van films gaat snel en betrouwbaar, zonder dat er geupload wordt.