Mag je zomaar teksten van internet kopiëren en plakken op je eigen site?

En dan bedoel ik informatief? Dus een beschrijving van een onderwerp, of moet ik dat zelf opnieuw herschrijven en aanpassen zodat het eigen wordt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Internet
5.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou eerst proberen om toestemming te vragen aan de "auteur(s)".

Het beste antwoord

Hele lappen tekst mag je niet overnemen zonder toestemming, óók niet als je de bron vermeldt. Op álle teksten geldt namelijk auteursrecht. Daarvoor hoeft de auteur niet te vermelden dat het niet gekopieerd mag worden, auteursrecht treedt geheel automatisch in werking.

Wat wel mag, is citeren. Een citaat is een klein stukje tekst dat je gebruikt ter verduidelijking van een tekst die je zelf schrijft. Uiteraard moet je dan nog steeds de bron vermelden.

Zie de wiki-bron voor een uitgebreidere uitleg over het citaatrecht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1

Andere antwoorden (2)

dat ligt aan het copyright. Het is sowieso altijd verstandig om er een bron bij te vermelden. Je kunt ook de oorspronkelijke auteur benaderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kleine uitbereiding. Sommige teksten worden onder een creative commons licentie uitgebracht. Deze teksten mag je, wanneer je aan bepaalde voorwaarden voldoet juist wel gebruiken. (Bijna?) Alle teksten van Wikipedia bijvoorbeeld zijn gepubliceerd onder deze licentie.