Kan Google Chrome zelf nieuwe websites indexeren?

Er zijn geruchten dat de nieuwe Google Chrome uitzichzelf nieuwe websites kan indexeren, zonder er zelf moeite voor te hoeven doen.

Dat zou kunnen als je met Google Chrome allerlei websites bezoekt.

Google gebruikt gegevens van Chrome-gebruikers om nieuwe websites te vinden.

Klopt dit? Kan Google Chrome websites indexeren?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Internet

Antwoorden (2)

Het lijkt me niet.
Chrome maakt een index van de pagina's die je bezoekt, zodat je de pagina's later makkelijk terug kunt vinden door wat keywords te typen. Het schijnt dat deze indexing ietwat te goed werkt door ook alle https verbindingen mee te nemen, waardoor ook bijv. bankzaken geïndexeerd worden (het kan zijn dat dit al verholpen is, ik ben geen Chrome gebruiker). Dit soort indexering heeft echter niets met Google te maken. De indexering wordt bijvoorbeeld niet doorgestuurd naar Google.
Dat Chrome als crawler werkt lijkt me ook niet het geval. Als een site password-protected is, kan Google er niet bij. Dat zou dus betekenen dat Chrome ook echt de indexing voor Google zou moeten doen. Het lijkt me niet dat ze zich hieraan wagen. Persoonlijke informatie kan dan opeens heel makkelijk geïndexeerd worden, terwijl deze informatie anders door middel van wachtwoorden is afgeschermd.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik ben het met je eens, maar tegelijkertijd vraag ik me wel af of er niet enige grond van waarheid in de berichtgeving schuilt: Google heeft momenteel ruim 600.000 systemen wereldwijd, verspreid over diverse eigen en ingehuurde datacenters. Dat is bijna de grootste, maar stelt qua processorcapaciteit hoegenaamd -niets- voor als je het vergelijkt met de optelsom van de capaciteit van de gebruikers (in het geval Chrome breed gebruik zou hebben, quod non). Ik kan me zomaar voorstellen dat eenvoudige uitwisseling van indexen tussen de miljoenen clients en het bestaande serverpark, een uitbreiding van laatstgenoemde weet te voorkomen. Dat gaat om geld. Veel geld!
Technisch zou het kunnen... Maar.... er zijn ook mensen die er baat bij hebben dit soort fabeltjes in de wereld te sturen, wetende dat het moeilijk te ontzenuwen is, en het 'slechte' nieuws als een lopend vuurtje rondgaat.

Ik zou zeggen: so what, uiteindelijk komt die site toch wel op Google, en als je er niet op wilt verschijnen kun je dat in de robot-file aangeven, die leest Google netjes uit.