Waarom heb ik alleen verbinding met draadloos netwerk op mijn mobiele telefoon als ook de laptop aanstaat?

Sinds anderhalve week heb ik een alles in 1 pakket van KPN. Voor het correct installeren van het draadloze internet (op mijn laptop) heb ik de assistentie cd gebruikt die bij het pakket geleverd werd. Het draadloos netwerk werkt op de laptop nu zonder problemen. Verbinding maken met het draadloze netwerk via mijn mobiele telefoon lukt echter alleen als de laptop ook aanstaat. Als de laptop uitstaat herkent m'n telefoon het netwerk wel maar lukt het niet om de verbinding te maken. Op elk ander draadloos netwerk heb ik tot nu toe nooit problemen gehad met inloggen.

KPN zegt nog nooit van dit probleem te hebben gehoord, maar bij navraag blijkt een kennis ditzelfde probleem ook al tijden te hebben.

Wie kan mij helpen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Internet

Antwoorden (1)

Mijn vermoedens zijn dat u twee problemen heeft
Het eerste probleem is de combinatie van uw laptop/handy.
Uw handy maakt contact via uw laptop, via deze gaat hij het netwerk op.
Dus dient u uw instellingen in het netwerkcentrum na te lopen en zonodig te wijzigen.
Meestal zijn de basisinstellingen wel goed, mocht u hier niet uitkomen zet dan gewoon een nieuwe verbinding op ( thuisnetwerk).
Vanuitgaande dat u op een windowsmachine werkt.

Het tweede probleem is de combinatie tussen uw router en uw handy
Deze communiceren niet zoals het behoort te gaan.
Vaak komt dat of door de beveiliging van de router zelf ( wpa wpa2 wep ) of door de instellingen in de router.
Een test zou dit duidelijk moeten maken.
Verwijder ( tijdelijk ) eens de beveiliging van uw router en probeer dan eens contact te maken met uw handy, krijgt u verbinding dan ligt het aan de beveiliging.
Meestal staan deze op wpa psk2 en dat behoort gewoon goed te zijn.
Maar dat ligt ook een beetje aan uw toestel, merk en type.
Een oud toestel kan natuurlijk niet overweg met de nieuwste beveiliging.
Krijgt u nog geen verbinding, zet dan de beveiliging weer op het oude niveau en kijk dan eens naar de instellingen in de router zelf, sommige routers dienen handmatig een ip adres ingevoerd te worden of werken met een macadres, maar daarvoor zou u echt de handleiding voor moeten pakken.

Echt handiger was geweest als u even het merk en type van uw telefoon had gemeld en zo ook welke besturingsysteem u gebruikt op uw laptop en last but not least het merk en type van uw router.