Hoe zit dit toch....Als je een afbeelding van het www plukt. Wat is het verschil tussen de file size en image size?

Heeft dit dan te maken met de resolutie?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Internet

Het beste antwoord

Filesize is inderdaad zoals hierboven aangegeven het aan (kilo)bytes dat een image inneemt op de harde schijf.

Image size is zoals eerderaangegeven het aantal pixels hoogte bij het aantal pixels lengte. Alleen, hoe groot dat dan is is niet zo simpel aan te geven.

Stel jij hebt een scherm van (om makkelijk te rekenen) 10 bij 10 cm en een resolutie van 100 bij 100 pixels. Elke cm bestaat dan uit 10 pixels bij 10 pixels. Een image van 50 *50 is dan 5 cm bij 5 cm.

Bij hetzelfde scherm en een resolutie van 200 * 200 pixels wordt diezelfde image weergegeven als 2,5 bij 2,5 cm. Dus resolutie is niet van invloed op het aantal pixels (nog steeds 50 bij 50) maar wel op hoe groot dat getoond wordt op je scherm.

Ook de grote van het scherm is van belang. Als je een scherm hebt van 20 bij 20 cm en een resolutie van 200 bij 200 is diezelfde image weer 5 bij 5 cm.

En vervolgens heb je nog de grote van een image als je hem uitprint. Hiervoor wordt de dpi (dots per inch) gebruikt, oftewel het aantal pixels dat in een vierkant inch past. Hierbij staat dus de werkelijke grote vast, maar is het aantal puntjes dat erin past variabel. Wanneer die image van 50 pixels bij 50 pixels wordt geprint bij 300dpi zal hij een stuk kleiner (in cm) zijn dan wanneer hij wordt geprint op 72 dpi.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

File size is grootte van de file (aantal kb) en image size is de grootte van de afbeelding zelf (... x ... pixels)

Toegevoegd na 1 minuut:
Dit heeft te maken met de resolutie, want hoe lager je resolutie(kwaliteit) hoe kleiner de file size van eenzelfde afbeelding.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nog makkelijker gezegd: file Size= hoeveel hij "weegt" en image size is hoeveel "cm" bij hoeveel "cm"