Welke mogelijkheden zijn er om internet naar de zolder te krijgen?

Wij hebben internet via de kabel. Hierop één LAN-kabel aangesloten naar een vaste pc, en verder een draadloos modem op de begane grond waarmee we beneden en op de eerste verdieping draadloos internetten. Nu wil ik ook kunnen internetten op de zolderkamer. Liefst zonder een kabel door te hoeven trekken. Hoe pak ik dit aan?

Toegevoegd na 13 minuten:
Ik heb op zolder nu niet voldoende signaal.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Internet
9.7K

Het beste antwoord

Ik kan niet zo snel beoordelen of dit kan, maar misschien is dit een oplossing:

--  Koop een LAN-hubje. Kost 10 tot 15 Euro.
--  Zet de hub tussen de LAN-kabel en de vaste PC.
--  Sluit je draadloze modem op de hub aan.

Nu heb je alles nog zoals vroeger, met als enige verschil dat je draadloze modem nu boven staat in plaats van beneden.

Je signaalsterkte is voldoende om van beneden naar boven te komen. Dat geeft vertrouwen dat diezelfde signaalsterkte ook voldoende is om van boven naar beneden te komen, en ook om van boven naar zolder te komen.

Is dit in jouw geval inderdaad een oplossing?
Cryofiel
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zou van de LAN-hub gewoon een switch maken kun je ook 100/1000 draaien, qua prijs onloopt het elkaar niet veel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Switches zijn tegenwoordig zelfs goedkoper dan HUB's.

Andere antwoorden (8)

Als je al draadloos internet in huis hebt, is het een fluitje van een cent om dan dat ook te gebruiken op zolder. Vooropgesteld dat je daar voldoende signaal hebt vanaf de begane grond.

Toegevoegd na 16 minuten:
Oké. Dus onvoldoende signaal op zolder, en je wilt geen draden. Dan kun je een product uitkiezen van de link hieronder. Internetten via je stopkontakt.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry, nee, daar heb ik nu niet genoeg signaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Internet via stopcontact: die dingen zijn in de aanbieding bij de Aldi. Werkt dat?
AWM
14 jaar geleden
Ja, dat werkt. Als ze in de aanbieding zijn daar, zou ik zeggen, kopen!
Je kunt gebruik maken van een zogenaamde range extender. Een apparaat wat enkel het WiFi signaal versterkt.

http://www.alternate.nl/html/product/Netwerk_Access_Points/Linksys/WRE54G/-1037807/?tn=HARDWARE&l1=Netwerk&l2=Wireless+LAN&l3=Access+Points

WiFi is best een lastige techniek om goed werkend te krijgen. Mocht je hier zelf mee aan de slag willen wil ik je wel advies geven. Het kan namelijk enorm veel schelen een vrij kanaal te te nemen. Vaak zie je in drukke wijken kluitjesvorming en daardoor erg veel storing. Daarbij zijn er nog wat andere tweaks uit te voeren.

Echter is mijn ervaring wel dat een modem op de begane grond dat moet verbinden met een pc op zolder zonder versterking een eeuwig geklier kan zijn. Het makkelijkst en goedkoopst blijft toch even een kabeltje trekken.

WiFi is leuk maar ik zou er niet van afhankelijk willen zijn. Ondanks "succesverhalen" van mensen die "nog nooit problemen hebben gehad" is dit natuurlijk onzin. Het kan een hele lastige en vervelende techniek zijn, heb je de mogelijkheid, leg dan gewoon een kabel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik neem aan dat de internetkabel op de modem zit? Zo ja, 2 opties. 1 leg netwerk via stopcontact aan, zie bovenstaande link. 2 vervang de modem door een draadloos N modem, je zolder pc ook een N netwerkkaart geven als deze er niet in zit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het lukt, zou ik het draadloze modem op de eerste verdieping neerzetten. Zo heb je op alle verdiepingen een goed signaal. Het signaal wat via de kabel binnenkomt moet wel sterk genoeg zijn. (eventueel met een retourgeschikte versterker te versterken waar het signaal het huis binnenkomt)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Optie1: een "extender" deze zal je signaal versterken zodat je op zolder ook verbinding zult hebben .

Optie2: internet via het stopcontact. Ik heb het nooit gebruikt, maar volgens mij MOET stekker 1 (beneden) en stekker 2 (zolder) in dezelfde groep zitten. (kleine kans dat dit lukt).

Optie3: zoals aangegeven, de draadloze router naar boven verplaatsen. Maar hierbij moet je wellicht ook weer kabels trekken.

Optie4: Situatie: Ik woonde toen in een flat op de begane grond. Vrienden van mij die in dezelfde flat woonde zaten 5 deuren en 1 verdieping verder, maar ze konden het signaal alleen maar bij hen in de woonkamer ontvangen.
Door bij hen mijn extra router te plaatsen konden zij alsnog via een kabel internetten/mailen zonder hiervoor een duur abonnement te nemen.

Koop een extra router en plaats deze op zolder. Zorg ervoor dat ze dezelfde naam krijgen en laat deze met elkaar verbinden. De router op zolder wordt dan een accespoint en heeft een draadloze verbinding met de router beneden.
Op zolder kun je alleen nog maar verbinding maken met de kabel, maar niet meer draadloos, maar je hebt dan wel een redelijk stabiele oplossing.

Ik weet niet meer precies hoe ik dit bouwseltje heb gemaakt, maar ik kan het wel opzoeken en voor je documenteren, stuur hiervoor even een privé berichtje en dan zorg ik voor de rest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Samengevat:
1. zet je draadloze router via een kabel op eerste
verdieping.
2. Of koop een netwerk-over-stroom adapter (Devolo bv).
3. Als dat alles niet is, koop/installeer je een wireless
netwerk repeater.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat jij aangeeft is precis het probleme wat wij hier ook hebben; de modem "redt" het niet tot zolder. Wij heben de verbinding naar zolder nu via het stopcontact gedaan en dat werkt heel erg goed. Nadeel is dat het trager is, maar tegenwoordig is die techniek ook al verbeterd dus ik denk dat dat niet eens meer een probleem is. Voor internetten is de snelheid trouwens zeer ruim voldoende.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zoek eens met google op internet via stopcontact
een geweldig optie vind ik
capthavoc