Kan je een drivemapping maken via internet?

Bijv:
net use x: \\182.33.210.15\bedrijfsnaam\mapnaam

Werkt wel met lokale servers, maar _kan_ dit ook werken via internet?

Indien niet: waarom niet?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Internet

Antwoorden (1)

Als de server waarop de share staat een publiek IP adres heeft en niet achter een router zit, dan is dat gewoon mogelijk. De vraag is wel of het verstandig is voor een bedrijf om een server publiek toegankelijk te maken zonder router/firewall ertussen, ook al zet je er een sterk password op.

Met wat moeite kun je ook via een SSH tunnel een share mounten, dat is wel wat veiliger.

Toegevoegd na 19 uur:
Drivemapping met dropbox: https://forums.dropbox.com/topic.php?id=9586 (een van de google hits als je zoekt op "assign drive letter to dropbox" )

Met SSH: wat ik zelf heb gedaan is een linux server thuis gebruiken om in te loggen met PuTTY (vanaf een Windows machine), en daarin een SSH tunnel aan te maken. Over die tunnel kan ik dan (encrypted) een share mounten en een drive letter geven. Het probleem is wel dat je een truuk moet gebruiken om niet de lokale file sharing in de weg te zitten. Lees http://www.nikhef.nl/~janjust/CifsOverSSH/VistaLoopback.html hoe dat moet.
gvrox
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk bijv. aan dropbox of aan een willekeurige andere cloud-service.
Nadat je ingelogd bent, heb je ergens schrijfrechten op internet. Het zou mooi zijn als je daar een schijfletter aan kan koppelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die SSH-tunnel: moet daarvoor aan de client-kant iets worden ingesteld (of poort opengezet) of is het voldoende dat aan de serverkant te regelen (als je aan de client kant maar ingelogd bent).